Program pre fungujúci štát


Štát tu musí byť pre občanov!
REPUBLIKA je silne protikorupčné hnutie so zmyslom pre poriadok a systematickú prácu. Kriminalitu v štáte nebudeme tolerovať – u vreckárov na uliciach ani u politikov v kanceláriách! Rovnako tak zatočíme s amaterizmom v štátnych inštitúciách.
V prvom kroku odpolitizujeme policajný zbor a obnovíme dôveru občanov v bezpečnostné zložky. Všetci nominanti na vrcholné pozície PZ budú musieť podstúpiť skríning na polygrafe (detektore lži). Boj proti korupcii bude nekompromisný, ale objektívny a apolitický. Pre zlepšenie bezpečnosti na uliciach zvýšime preventívnu činnosť polície v miestach s najväčším rizikom kriminality. Posilníme kompetencie a kvalitu mestských polícií a preorientujeme ich činnosť z „osádzačov papúč“ na boj proti pouličnej kriminalite. Výkon policajtov nebudeme hodnotiť podľa počtu vyzbieraných pokút, ale podľa schopnosti pôsobiť preventívne. Prácu poctivých policajtov oceníme a zachováme výsluhové dôchodky pre policajtov, ale aj vojakov, ZVJS a hasičov.
V záujme bezpečnosti občanov zachováme právo na legálne držanie zbrane a práva obetí trestných činov postavíme nad práva páchateľov. Režim vo väzniciach sprísnime tak, aby boli miestom pre výkon trestu, a nie hotelom pre kriminálnikov. Prostredníctvom spolupráce bezpečnostných zložiek štátu posilníme ochranu štátnych hraníc pred nelegálnou migráciou a kriminálnymi živlami.
Štát má byť pre ľudí oporou aj počas katastrof a krízových situácií. Preto musíme obnoviť materiálno-technické zabezpečenie civilnej ochrany a zlepšiť manažment krízového riadenia v štáte. Rovnako tak plánujeme neustále modernizovať vybavenie Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby a rozvíjať dobrovoľné hasičské zbory.
Skoncujeme so skostnatenou byrokraciou a zmodernizujeme štátnu správu na úroveň 21. storočia. Zdigitalizujeme prácu úradov tak, aby sa dali všetky rutinné úkony vybaviť jednoducho aj cez počítač či mobil (s výnimkou volieb, ktorých elektronizáciu odmietame).
Prostredníctvom nášho programu dokážeme urobiť poriadok v štáte aj v uliciach. Tak, aby veci opäť fungovali a štát tu bol v prvom rade pre Vás – občanov.
Čítajte viac:
Odborný garant
plk. v.v. Ing. Peter Pukan
predseda Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
pukan@hnutie-republika.sk
Odborný tím pre ŠTÁTNU SPRÁVU A OCHRANU OBYVATEĽSTVA
Členovia odborného tímu sa zaoberajú oblasťou pôsobnosti Ministerstva vnútra SR, t.j. najmä organizáciou štátnej správy a činnosťou bezpečnostných zložiek štátu spadajúcich pod MV SR (Policajný zbor, Hasičský a záchranný zbor, atď.). Vypracovávajú funkčný systém strategického plánovania a riadenia v štátnej správe. V rámci personálnej politiky sa odborný tím zaoberá možnosťami zvýšenia kvalifikácie a efektivity zamestnancov, odpolitizovania štátnej správy a zabráneniu fluktuácie v dôsledku častých organizačných zmien.
Vybraní experti z nášho tímu
Životopis sa zobrazí po kliknutí. Viacerých ďalších expertov nezverejňujeme kvôli ich ochrane pred politickým prenasledovaním v práci.

plk. v.v. Ing. Peter Pukan
krajský predseda v Nitre, predseda Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
predseda odborného tímu, bývalý zástupca riaditeľa Úradu vojenskej kontrarozviedky

JUDr. Mariana Chylík Riboňová
krajská predsedníčka v Žiline
expertka na Policajný zbor, bývalá riaditeľka vnútorného odboru KR PZ

JUDr. Ing. Ján Rejda
člen Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
expert na špeciálne operácie, bývalý veliteľ Útvaru osobitného určenia (LYNX Commando)

mjr. v. v. Mgr. Juraj Chovanec
člen Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
bývalý policajný vyšetrovateľ, expert na kriminalistiku, trestné konanie a legislatívu

plk. v.v. Mgr. Ivan Brusnický
člen Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
bývalý riaditeľ Kriminalistického a expertízneho ústavu PZ, expert kriminalistiku a vyšetrovanie
Program pre fungujúci štát
ZAISTENIE BEZPEČNOSTI OBYVATEĽSTVA, VNÚTORNÝ PORIADOK A BEZPEČNOSŤ
Pre slobodu občanov Slovenskej republiky a demokraciu v štáte je nevyhnutné neustále zabezpečovať dodržiavanie zákonov, verejného poriadku a bezpečnosti. Tieto atribúty sú jedným zo základných pilierov spokojnosti občanov, zdravého vývoja spoločnosti a tlmenie negatívnych vplyvov na život slovenských rodín. Vnútornú bezpečnosť vnímame ako zaistenie bezpečnosti všetkých občanov a obyvateľov SR vrátane ochrany života a zdravia, individuálnych ľudských práv a občianskych slobôd, ako aj zaistenie zvrchovanosti, suverenity, územnej celistvosti, nedotknuteľnosti hraníc Slovenskej republiky, udržania a rozvoja jej demokratického ústavného poriadku a právneho štátu.
Bezpečnosť občanov, garanciu dodržiavania zásad demokratického zriadenia v štáte zásadným spôsobom zabezpečujú preventívne a represívne zložky štátu. Avšak dôvera občanov vo funkčnosť bezpečnostného systému SR je permanentne negatívne ovplyvňovaná kauzami a politickým vplyvom na prácu polície, špeciálnej prokuratúry a Špecializovaného trestného súdu. Rovnako priortizácia cieľových skupín, ktorým je ochrana a bezpečnosť garantovaná, je v súčasnosti deformovaná a neprispieva k dôvere občanov Slovenskej republiky v silové zložky štátu. Kým nelegálni imigranti, globálne „think tanky“, či príslušníci zahraničných ozbrojených síl majú garantovanú bezpečnosť, často až beztrestnosť, občania Slovenskej republiky sa mnohokrát márne domáhajú zabezpečenia svojej vlastnej bezpečnosti. Tieto javy sme mali možnosť vidieť v každoročne sa opakujúcej letnej imigrantskej vlne, páchaní priestupkov, či trestných činov vojakmi cudzích armád a pod.
Bezpečnosť, stav a úroveň vnútorného poriadku dosiahneme postupnými, na seba nadväzujúcimi systémovými opatreniami a zmenami v oblasti celej koncepcie bezpečnostného systému SR. Na zabezpečenie svojich úloh je nevyhnutná nepretržitá spolupráca na úrovni štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, právnických osôb, ale i na medzinárodnej úrovni so zahraničnými partnermi. Transparentným plnením týchto úloh získame pre rezort vnútra podporu širokej verejnosti, ale i príslušníkov Policajného zboru (PZ) Slovenskej republiky.
Obsah
- Demokratické princípy spoločnosti, voľby a referendum
- Drogy
- Držba zbraní
- Mimovládne organizácie, cudzia moc, zahraniční agenti
- Krízové riadenie a civilná ochrana
- Policajný zbor
- Hasičský a záchranný zbor
- Horská záchranná služba
- Migračná politika
- E-goverment a informačné technológie
- Spravodajská ochrana SR, NBÚ a ochrana utajovaných skutočností
- Zbor väzenskej a justičnej stráže
Ochrana demokracie, voľby a referendum
Priamy vplyv občanov v zásadných otázkach ústavných práv a slobôd, ako i v otázkach zahraničnej politiky, či geopolitickej orientácie Slovenskej republiky je pre hnutie Republika jednou z hlavných priorít.
V minulom volebnom období až 40 % občanov vyjadrilo obavy z toho, že volebné výsledky môžu byť zmanipulované. Na tento fakt hnutie Republika, prostredníctvom svojich poslancov v NR SR, zareagovalo predložením návrhu na úpravu Zákona 180/2014 o podmienkach výkonu volebného práva (tzv. Volebný zákon). Táto zákonná úprava bola Národnou radou SR schválená. Zmenou zákona sme dosiahli zvýšenie úrovne dôvery voličov vo volebný systém a v demokratické princípy verejnej politickej súťaže. Od predčasných parlamentných volieb 2023 budú zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku zverejnené na webovom sídle obce, ak ho má zriadené a budú verejne prístupné komukoľvek. Zápisnice z okresných komisií budú zverejnené na webovom sídle štatistického úradu. Každý si môže robiť zo zápisnice výpisy, odpisy a fotokópie.
V obdobnom legislatívnom úsilí bude hnutie Republika pokračovať aj v nadchádzajúcom volebnom období. Zavedieme poriadok a demokratickú kontrolu pri voľbe poštou a pri voľbe prostredníctvom hlasovacích preukazov. Budeme presadzovať úpravu zákonov tak, aby sa zvyšovala dôvera ľudí v právny štát, v spravodlivosť volebného systému a vo vieru v schopnosť ovplyvňovať riadenie štátu prostredníctvom referenda.
Navrhneme úpravu Ústavy Slovenskej republiky a Zákona č. 564/1992 o spôsobe vykonania referenda spôsobom, aby bolo referendum funkčné a jeho výsledky dôveryhodné. V Ústave Slovenskej republiky v čl. 97, ods. 1, zrušíme minimálne kvórum pre platnosť referenda. Touto úpravou dosiahneme väčší vplyv voličov za zásadné otázky správy štátu a vrátime moc v štáte občanom. Zároveň zabezpečíme, aby zápisnice o priebehu a výsledku všeľudového hlasovania boli verejne prístupné rovnako ako pri voľbách. Zavedieme skutočnú slobodu slova. Nikto v štáte nebude vystupovať ako jediný „majiteľ pravdy“. Zastavíme cenzúru a zasadíme sa za demokratickú diskusiu pri celospoločenských témach, aby už nikto nemohol ľudí nazývať dezolátmi, či opicami.
Drogy
Sme zásadne proti legalizácii drog! Drogy prinášajú ľudské nešťastia, rodinné tragédie a liečba závislostí je nákladná z časového aj finančného hľadiska. Drogy sú výrazným katalyzátorom kriminality a týmto spôsobom negatívne ovplyvňujú aj životy bezúhonných ľudí. Dnešný trend „progresívnych“ politikov čo najviac zlegalizovať výrobu, distribúciu a užívanie drog, ako i snahu znižovať tresty za drogové delikty, zvrátime. Naše deti budeme pred hrozbami používania omamných látok chrániť. Tresty za výrobu, predaj a distribúciu drog nastavíme tak, aby boli pre výrobcov a dílerov dostatočne odstrašujúce. Navrhneme legislatívne zmeny v zákonoch:
- Zákon č. 139/1998 Z. z. o omamných látkach, psychotropných látkach a prípravkoch,
- Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon,
- Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch.
Držba zbraní
Zasadíme sa minimálne o zachovanie súčasného stavu v oblasti držania a nosenia zbraní. Budeme presadzovať, aby Európska únia nezaťažovala držiteľov zbraní zbytočnou administratívnou šikanou. Aby regulácie EÚ nezasahovali do držby legálnych zbraní. Legálne držané zbrane sú pod kontrolou štátu. Ich držitelia sa pravidelne podrobujú psychologickým a iným testom, aby preukázali svoju spôsobilosť. Sme proti byrokratickému obmedzovaniu športových, poľovníckych, či zberateľských združení. Rovnako podporujeme legálnu držbu zbrane na vlastnú ochranu, alebo na ochranu domova a rodiny.
V nasledujúcom volebnom období vyvinieme legislatívnu aktivitu na úpravu zákonov 190/2003 Z.z. o strelných zbraniach a strelive a novely zákona č. 500/2021 Z.z. o strelných zbraniach a strelive. Tieto novelizácie prebehnú v úzkej spolupráci s držiteľmi zbraní, športovými klubmi, poľovníckymi združeniami, zberateľmi, ale aj domácimi výrobcami zbraní.
Mimovládne organizácie, cudzia moc, zahraniční agenti
Hnutie Republika bude brániť suverenitu Slovenskej republiky pred neregulovaným vplyvom cudzej moci. Mimovládne organizácie sa v ostatnom období stali jedným z najaktívnejších subjektov vplyvu na politické dianie na Slovensku. Mnohé z nich pritom len zneužívajú situáciu, kedy naša legislatíva neupravuje definovanie mimovládnej organizácie ako takej, ani oblasti jej činnosti. Preto chceme úpravou zákona č. 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, stanoviť jasné rámce a limity pre tieto organizácie, a tým obmedziť reálne ovplyvňovanie politického života na Slovensku cez zahraničné lobistické a záujmové skupiny. Podobne ako pri Registri partnerov verejného sektora, zavedieme pre mimovládne organizácie povinnosť každoročne zverejňovať aktuálne informácie o ich skutočných a pôvodných sponzoroch a záujmových skupinách, ktoré ovplyvňujú ich činnosť. Táto povinnosť pritom nie je ničím novým v rámci našej legislatívy. V súvislosti s predchádzaním prania špinavých peňazí je už niekoľko rokov podobná povinnosť definovaná pre tie podnikateľské subjekty, ktoré chcú obchodovať so štátom v rámci verejných výberových konaní. Takouto legislatívnou úpravou docielime, aby tí, ktorí cez mimovládne organizácie na Slovensku len zastupujú cudzie záujmy v politickej, alebo kvázi-politickej oblasti, museli jasne deklarovať svoj vzťah s cudzou vládou, alebo záujmovou skupinou a informácie o súvisiacich činnostiach a financiách.
Budeme dôsledne vyžadovať pravidelné zverejňovanie všetkých činností, ako i financovanie zo strany ľudí a organizácií, ktoré sú pod kontrolou cudzích vlád, organizácií, alebo osôb mimo Slovenskej republiky. Politické mimovládky s financovaním zo zahraničia budú musieť povinne používať vo svojom názve označenie „ZAHRANIČNÝ AGENT“ a odstrihneme ich od financovania zo štátneho rozpočtu.
Krízové riadenie a civilná ochrana
Bezpečnostný systém SR bol v poslednom období konfrontovaný situáciou spôsobenou ochorením COVID 19, pri ktorej sme boli svedkami nezvládnutia situácie najmä v rovine správania sa štátnych orgánov k vlastným obyvateľom. Riadenie, koordinácia úloh, kompetencie jednotlivých orgánov krízového riadenia boli manažované chaoticky. Opatrenia prijímané krízovým štábom boli obyvateľmi vnímané ako bezmyšlienkovité, často s časovým oneskorením, či s nezmyselným odôvodnením. Pamätáme si uzatváranie okresov, zákaz cestovania počas sviatkov, pričom bolo udelených takmer 10.000 výnimiek pre „našich ľudí“. Výsledkom amatérskeho prístupu neschopnej vlády je 20.000 zbytočných obetí v radoch občanov Slovenskej republiky.
Civilná ochrana občanov SR nie je vôbec zabezpečená. Nedostatočné materiálne vybavenie ide ruka v ruke s personálnym poddimenzovaním zodpovedných štátnych inštitúcií. V prípade akejkoľvek humanitárnej prírodnej, či bezpečnostnej výzvy, by štát prostredníctvom pobočiek civilnej ochrany nedokázal zabezpečiť bezpečnosť občanov, ale ani materiálno-technické zabezpečenie.
Zo skúseností z obdobia pandémie sa javil ako najstabilnejší a najzodpovednejší prvok riadenia zložitých situácií samosprávny prvok, ktorý ako jediný nepodliehal panike a vyvažoval hlúpe a neprofesionálne rozhodnutia štátneho aparátu. Samospráva bola jedinou zložkou, ktorá vedela, v rámci svojich možností, operatívne zabezpečovať služby a materiálne zabezpečenie pre občanov, a to aj napriek skutočnosti, že finančné kompenzácie boli vyplácané neskoro, či vôbec. Preto intenzívnejšie zapojíme články samosprávy do procesu ochrany obyvateľstva v rôznych život ohrozujúcich situáciách, avšak s adresnou a okamžitou finančnou podporou zo strany štátu. K tomu vyčleníme dostatok materiálnych prostriedkov pre samosprávu ako aj finančné dotácie pre osoby, ktoré by mali byť pre samosprávy vyškolené a pripravené riadiť a zabezpečovať ochranu obyvateľstva v krízových situáciách. Samospráva v tomto ohľade je najbližší spravovací a riadiaci prvok organizácie štátu, ktorý je najbližšie k občanovi a najlepšie reflektuje odlišnosti a špecifiká danej obce, prípadne regiónu. Na školách zaradíme do vyučovacieho procesu praktické cvičenia v oblasti brannej výchovy a civilnej ochrany.
Na základe týchto skúseností prehodnotíme úlohy a kompetencie Ústredného krízového štábu. Bezpečnostná rada SR nevyhnutne potrebuje úpravu legislatívy a medzirezortných procesov, aby dokázala zabezpečiť efektívnejšiu koordináciu reakcií na všetky bezpečnostné hrozby a výzvy. Na tento cieľ navrhneme úpravu ústavného zákona 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu, ako i ďalších predpisov, ktoré presne stanovia kompetencie štátnych inštitúcií a zložiek systému kritickej infraštruktúry.
Policajný zbor
Policajný zbor ako štátna ustanovizeň musí byť garanciou stabilizovanej bezpečnostnej situácie. Musí nestranne a nezávisle dohliadať na dodržiavanie právneho stavu a v prípade jeho porušenia, s prihliadnutím na jeho závažnosť, nekompromisne prijímať opatrenia na jeho obnovenie. Pri napĺňaní cieľov vychádza polícia zo základného cieľa bezpečnostnej politiky Slovenskej republiky a to „zaručenie bezpečnosti občana a štátu“. Našim primárnym cieľom je trvalá podpora verejnosti, jej pocit bezpečia a dôvera v činnosť polície na Slovensku. Pre občana je dôležité vyšetrenie prípadu, vypátranie a potrestanie páchateľa a následné úkony adhézneho konania. Občan tým nadobúda istotu, že je zabezpečená bezpečnosť a poriadok v štáte.
Dôraz budeme klásť na priamy kontakt polície s občanom, na premisu „vidieť a byť videný“, „kontaktovať a byť kontaktovaný“, za dodržiavania základných hodnôt:
- profesionalita,
- čestnosť,
- spravodlivosť,
- akcieschopnosť,
- nestrannosť,
- zodpovednosť,
- ohľaduplnosť,
- bezúhonnosť,
- lojalita pri zachovaní zákonnosti.
Kľúčovým prvkom pre zefektívnenie práce polície v demokratickej spoločnosti je úzka spolupráca polície s verejnosťou. Polícia má byť organizovaná tak, aby napomáhala k zlepšovaniu dobrých vzťahov s verejnosťou, čo najviac otvorená voči občanom. Pre činnosť polície je nevyhnutné zabezpečenie nezávislosti polície pri výkone daných úloh (profesionalizmus namiesto politických rozhodnutí).
Medzi hlavné priority v oblasti výkonu služby pokladáme:
- dôraz na miestnu a osobnú znalosť policajtov v pozitívnej interakcii s obyvateľmi. Bude potrebné vyčleniť potrebný čas výkonu služby na bezprostredný kontakt policajtov vykonávajúcich hliadkovú službu (patrolujúcich policajtov) a obchôdzkovú službu, t. j. policajtov s územnou a objektovou zodpovednosťou, dôkladnou miestnou a osobnou znalosťou, ktorých budú občania vnímať ako „svojich“ policajtov.
- vytváranie priestoru na preventívnu činnosť základných útvarov polície – vo vzťahu k verejnosti je jednou z priorít polície „vidieť a byť videný“ „kontaktovať a byť kontaktovaný“. V prípade dlhodobého obdobia bez represívnych výsledkov je potrebné dbať na zvýšenie kontrolnej činnosti vo vzťahu k danému policajtovi, aby preventívne pôsobenie nebolo skreslene nahrádzané ničnerobením.
- efektívne využívanie hliadok v službe s nutnou analýzou stavu verejného poriadku na problematických miestach a následne s tým spojených opatrení na zlepšenie tohto stavu. Zabezpečíme, aby zákon platil rovnako pre všetkých, v mestách aj osadách, pre bežných ľudí, ale i pre politikov.
- aktívne využívanie dobrovoľných strážcov poriadku – budeme iniciovať legislatívne zmeny na primárne využitie bývalých policajtov poberajúcich výsluhový dôchodok, definovať uvedenú činnosť ako činnosť odplatnú (stanoviť maximálny počet odpracovaných hodín a výšku ich odmeny, upraviť pôsobnosť v zákonnej rovine) s využitím na plnenie úloh počas kultúrnych akcií, verejných zhromaždení, pri pátraní po nezvestných osobách, pri zaisťovaní miesta činu, monitorovaní a riadení dopravy, pri zabezpečovaní štátnej hranice, a pod.). Uvedené opatrenie prinesie výkon činnosti Policajného zboru kvalifikovanou pracovnou silou so skúsenosťami z danej oblasti a zároveň úsporu finančných prostriedkov.
- zefektívnenie zdĺhavého riešenia prípadov, ktoré je spôsobené vysokou mierou zaťaženosti policajtov, nedostatkom pomocného personálu ako aj dlhá doba znaleckého dokazovania a s ním súvisiace neúmerné trvanie znaleckých expertíz (preťaženie KEÚ – kriminalisticko-expertízneho ústavu)
- zabezpečenie zmien v hodnotení štatistických ukazovateľov – štatistika je prostriedok na zhodnotenie a skvalitnenie činnosti a nie cieľ výkonu služobnej činnosti – tým je spokojnosť a dôvera verejnosti v činnosť Policajného zboru.
Odpolitizovanie PZ – Prestíž PZ je priamo závislá od osoby prezidenta PZ. Tento predpoklad je priamo prepojený s našou prioritou – odpolitizovanie PZ. Prezident PZ, ale i ostatní vrcholoví predstavitelia PZ a Úradov budú pri prijímaní na riadiace funkcie podrobení skríningu na polygrafe (tzv. detektor lži).
Obmedzíme možnosť ministra vnútra odvolávať nadriadeného policajta len na zákonné dôvody, alebo na základe služobného hodnotenia, čo obmedzí možnosť obsadzovať pozície v policajnom zbore na základe politických nominácií. Osobitný dôraz budeme klásť pri výbere prezidenta PZ, či funkcionárov v špecializovaných zložkách Policajného zboru ako NAKA, ktorej časť je v súčasnosti obvinená z protizákonnej činnosti.
V zmysle zatraktívnenia vstupu do Policajného zboru výrazne zvýšime nástupný plat príslušníkov Policajného zboru. Stabilizujeme personálny stav príslušníkov Policajného zboru významným navýšením zložky platu zohľadňujúcu dĺžku služobného pomeru. Presadíme pevne určený spravodlivý kariérny postup pre príslušníkov Policajného zboru a Zboru väzenskej a justičnej stráže.
V súčasnosti má SR najväčšiu koncentráciu špeciálnych jednotiek na počet ozbrojených zložiek v EÚ. Legislatívnou úpravou zredukujeme mimoriadne presýtenie bezpečnostných zložiek SR špeciálnymi útvarmi a posilníme priamy výkon služby na základných útvaroch PZ.
Budeme garantovať zachovanie systému výsluhových dôchodkov. Valorizácie výsluhových dôchodkov naviažeme na výšku a termíny valorizácie starobných dôchodkov.
Dôležitým výpovedným prostriedkom pre skvalitnenie činnosti v priamom výkone služby bude detailné spracovanie auditu Policajného zboru – jeho cieľom bude prerozdelenie miest do priameho výkonu, resp. na potrebné miesta s ohľadom na vývoj bezpečnostnej situácie, eliminovanie výkonu neodbornej činnosti policajtmi (viazanie, kopírovanie spisov, pod.) prerozdelením administratívnych zamestnancov, dôsledným využívaním inštitútu absolventskej praxe, využívaním programov zamestnanosti garantovaných štátom (platba odvodov do sociálnej a zdravotnej poisťovne). Z ekonomických a racionálnych dôvodov zavedieme využívanie zamestnávania v štátnej službe, resp. vo verejnom záujme, bývalých policajtov na pracovné pozície, kde by mohli zúročiť svoje skúsenosti a nadobudnuté policajné vzdelanie (policajné tabuľkové miesta na úseku ochrany osobných údajov, ochrany objektov, vodiči – kuriéri, operátori operačného strediska, tvorba legislatívneho procesu a pod. – cieľom je zníženie nákladovosti pracovnej sily plniacej úlohy pri zachovaní zodpovedajúcej vysokej odbornej úrovne). Administratívnu činnosť pri vydávaní občianskych preukazov, osvedčení o evidencii vozidiel, cestovných pasov, vodičských preukazov, EČV presunieme z agendy Policajného zboru na Okresné úrady. Uvoľnené pozície presunieme do priameho výkonu služby. V neposlednom rade posilníme zložky hraničnej a cudzineckej polície, ktorých výkon v súčasnom stave cezhraničnej migrácie pokladáme za vysoko potrebný, avšak za súčasného vedenia nezvládnutý.
S cieľom efektívnej ochrany práv a slobôd občanov SR prehodnotíme aktuálnu legislatívu, štruktúry, materiálno– technické vybavenie a personálne zabezpečenie PZ.
Úlohami pre vybudovanie vysoko profesionálneho a stabilného PZ bude:
- zrušenie prijímania 18 ročných chlapcov a dievčat do PZ – toto nelogické, nesystémové a v každom smere zlé rozhodnutie bývalej vlády zrušíme. Budeme budovať zodpovedný, rozhodný, stabilný a rešpektovaný Policajný zbor.
- zabránenie častej fluktuácií policajtov, na ktorú z pohľadu príčin majú podstatný vplyv slabá motivácia pre prácu, ktorá pramení z nedostatočného finančného ohodnotenia vzhľadom na náročnosť práce, celkové preťaženie (syndróm vyhorenia) spôsobené aj orientáciou činnosti nie na občana, ale na výsledky štatistických výstupov tak, aby boli mediálne prezentované k spokojnosti verejnosti ako celku, no nie občana vo veci konkrétnej, ako aj nevyhovujúce pracovné prostredie.
- zabezpečenie dostatočnej odbornosti, aby mali policajti vytvorený priestor na neustále vzdelávanie sa a zdokonaľovanie, aby sa vedeli samostatne rozhodovať a nie si osvojiť právny názor nadriadeného, ktorý má pre neho silu príkazu prokurátora. Aby mohli byť naplnené tieto predpoklady, musí sa zmeniť predovšetkým systém interného školstva, ktoré pripravuje svojich absolventov pre výkon práce v policajnom zbore. Doposiaľ sa používajú zastaralé metódy výučby, ktoré nereflektujú súčasné potreby policajného zboru. Absolútne bol zanedbaný systém prípravy jednotlivca na akúkoľvek riadiacu pozíciu, absentuje príprava personálnych rezerv na akékoľvek funkcie a v prípade odchodu riadiaceho pracovníka sa dosadzujú na riadiace funkcie nie vždy erudovaní a skúsení policajti. Zabezpečíme periodické a systematické vzdelávanie príslušníkov Policajného zboru zamerané na odbornosť a profesionalitu, nakoľko sa od policajta vyžaduje, aby mal zdravý úsudok, otvorený prístup, zrelosť, zmysel pre spravodlivosť, komunikačné schopnosti a pre potreby vyššieho manažmentu aj vodcovské a manažérske zručnosti. Dôraz budeme klásť na zaškoľovanie a výcvik, výcvik počas výkonu služby, vystupovanie na verejnosti, vo verbálnom prejave, taktike vykonávania služobných zákrokov, schopnostiam ovládať svoju prácu a tak napĺňať povestné „pomáhať a chrániť“.
- vykonanie zmien v hodnotení príslušníkov Policajného zboru. Doterajší systém hodnotenia jednotlivca (používanie stupňov A-FX) ako aj námietkového konania je vo veľkej miere subjektivizovaný. Hodnotenie kvality, kvantity, samostatnosti a iniciatívy je vo veľkej miere závislé nielen od výkonu služobnej činnosti policajta, ale aj od vzájomného vzťahu policajt – bezprostredne nadriadený, resp. policajt a vyšší nadriadený. Pri hodnotení policajta sa bude významne prihliadať na schopnosť pôsobiť preventívne, na spôsob interakcie s občanmi, profesionalitu pri plnení úloh, ochote ďalej sa vzdelávať a podobne.
- zabezpečenie efektívnejšej organizačnej a riadiacej činnosti a zameranie väčšej pozornosti na kontrolnú činnosť, bez ktorej je riadenie neúčinné – realizácia kontrolnej činnosti nadriadeného vo vzťahu k podriadeným vychádza zo zásady „ten, kto riadi aj kontroluje, ten kto kontroluje zodpovedá“. Na základe výsledkov kontroly je možné prijímať adekvátne opatrenia na neustále zlepšovanie služobnej činnosti celého pracovného kolektívu.
- zabezpečenie unifikácie a zjednotenia analytických výstupov – docielenie pri zachovaní zásad ochrany utajovaných skutočností jednotný a jediný výstup o činnosti útvaru (napr. krajského riaditeľstva Policajného zboru), do ktorého budú skutočnosti a informácie považované za relevantné, spracovávané len jedenkrát, budú sústredené „na jednom mieste“ a budú tvoriť podklad pre analýzu a hodnotenie činnosti dotknutého útvaru. Dané opatrenie zníži administratívne zaťaženie policajtov vyhotovujúcich podklady do analytických dokumentov a vytvorí jeden ucelený analytický dokument pre riadiacu, organizačnú, kontrolnú a hodnotiacu činnosť, ktorý bude spôsobilý prispieť k skvalitneniu činnosti Policajného zboru. Pre vyššiu adresnosť policajného výkonu posilníme úlohu analytickej činnosti PZ. Kým dnes polícia nemôže viesť efektívnu štatistiku páchateľov trestných činov, umožníme viesť databázy páchateľov podľa všetkých dostupných kritérií, vrátane štátnej príslušnosti, národnosti, trvalého (prechodného) bydliska, etnickej príslušnosti, sexuálnej orientácie, sklonu k recidíve a pod. Takáto analýza umožní PZ prioritizáciu svojej činnosti, presun preventívnych, ale i aktívnych opatrení do konkrétneho miesta, resp. na konkrétny čas. Veríme, že jedným z nástrojov, ako tento cieľ dosiahnuť a zároveň podstatne zvýšiť efektivitu policajtov je implementácia najnovších digitálnych technológií do operačného prostredia Policajného zboru. Či sa jedná o zjednocovanie systémov pre štatistiku a analýzu policajnej činnosti, nástroje pokročilej detekcie digitálnych hrozieb, alebo nástroje využívajúce prvky umelej inteligencie pri vyhodnocovaní operatívnej činnosti PZ, hlavným cieľom bude transformácia polície na organizáciu, schopnú pružne reagovať na aktuálne hrozby a s nimi súvisiace potreby spoločnosti.
- iniciovanie legislatívnej zmeny zameranej na nutnosť špecializácie vysokoškolského vzdelania vzhľadom na vykonávanú funkciu s dôrazom na Akadémiu Policajného zboru, bezpečnostné vysokoškolské štúdium, právnické fakulty a ekonómiu, s cieľom vyhnúť sa „vzdelávaniu pre vzdelávanie“, ktoré čo do odbornosti neprispieva k skvalitneniu činnosti Policajného zboru.
- povinnosť stáží policajtov zaradených na vybraných funkciách v polícii. Pri vybraných systemizovaných policajných miestach v dvojročných cykloch výkon mesačných stáží minimálne pozične o úroveň nižšie so zaradením na miesto výkonu služby, nie vo svojej riadiacej pôsobnosti.
- preferovanie zásady primárnej odbornej pôsobnosti služieb Policajného zboru a podpornej súčinnosti – napr. zameranie poriadkovej polície primárne na verejný poriadok a uličnú kriminalitu, zameranie železničnej polície na činnosť v obvode železničných dráh a pod.
- zabezpečenie stabilizácie kvality práce základných útvarov a odovzdávania skúseností – určenie povinných minimálnych lehôt zotrvania na jednotlivých stupňoch (napr. min. 3 roky hliadková služba a následne 3 roky obchôdzková služba/stála služba/výkon skráteného vyšetrovania a pod.), následný možný posun na výkon vyšetrovania, činnosť operačného dôstojníka operačného strediska, po ďalších 3 rokoch na pozíciu najnižšieho stupňa riadenia a pod.
- zabezpečenie stabilizácie stavu z vlastných personálnych rezerv, predpoklad nestranného postupu v rámci kariérneho rastu – zaviesť kariérny postup policajtov tak, aby policajti základných útvarov cítili, že ak budú svedomite plniť úlohy a vykonávať svoju prácu, môžu sa po určitom čase prepracovať na miesta, kde budú vykonávať špecializovanú prácu. Za dôležité považujeme uplatňovanie motivačných nástrojov v systéme odmeňovania policajtov, ktoré bude v súlade so zásadami kariérneho postupu a bude odrážať výkonnosť a kvalitu ich práce ako služby občanom. Kvalitu práce policajta nebudeme posudzovať podľa počtu vyzbieraných pokút (tzv. „čiarkový systém“).
- zatraktívnenie výkonu policajnej práce, nakoľko každým rokom dochádza k markantnému poklesu záujmu o službu v Policajnom zbore, kde dôvodom je zníženie sociálnej stability (nízke nástupné platy, výkon služby mimo miesta trvalého pobytu). Uvedomujeme si, že je nevyhnutné zvýšiť nástupný plat príslušníkov PZ, stabilizovať aktívnych príslušníkov PZ významným navýšením zložky platu zohľadňujúcej dĺžku služobného pomeru.
- garancia dodržania podmienok stability sociálneho systému – policajti „ako štátni zamestnanci“ majú mať zabezpečené stabilné sociálne istoty s ohľadom na náročnosť služby, povinností a všetkých rizík, ktoré musia počas výkonu štátnej služby znášať. Je nevyhnutné zachovať podmienky, za ktorých policajt vstúpil do Policajného zboru a tieto mu garantovať počas celej doby zotrvania v službách Policajného zboru. Ak chápeme vzťah služobného pomeru ako istú formu zmluvného vzťahu medzi policajtom a služobným úradom (štátom), per analogiam v zmysle zásady pacta sunt servanda, zabezpečiť istotu dodržania podmienok pre policajtov (minimálne) na úrovni tých, za platnosti ktorých boli prijatí do služobného pomeru príslušníka Policajného zboru. Pre tento zámer zachováme systém výsluhových dôchodkov a ich budúcu valorizáciu naviazanú na výšku valorizácie starobných dôchodkov. Zachováme tzv. odchodné tak, ako to majú policajti v súčasnosti podľa odslúžených rokov, aby nedochádzalo k odlivu policajtov do civilu kvôli obavám z riadneho vyplatenia dôchodku alebo odchodného.
- prehodnotenie platových tried policajtov, rizikových príplatkov, osobných príplatkov a systému odmeňovania – riešiť väčšie finančné rozdiely medzi jednotlivými triedami (zvýšenie ohodnotenia policajtom, ktorí sú v priamom výkone služby s ohľadom na náročnosť ich práce a rizík, ktorým sa dennodenne vystavujú). S ohľadom na riziká prehodnotiť aj rizikové príplatky, pre motiváciu k neustálemu zlepšovaniu svojej činnosti určiť presné podmienky, za ktorých bude zvyšovaný osobný príplatok, za akú činnosť bude udeľovaná odmena vo finančnom vyjadrení. V našom záujme bude aj prehodnotenie postavenia, kompetencií, sociálneho zabezpečenia a finančného ohodnotenia obecných a mestských polícií na skvalitnenie ich práce. Pri ochrane verejného poriadku, života, zdravia a majetku občanov presadíme prehĺbenie spolupráce Mestskej – Obecnej polície so zložkami Policajného zboru SR.
- vytvorenie jedného „silného“ etického kódexu, ktorý subsumuje všetky podstatné náležitosti na úseku služobnej disciplíny, zdvorilosti a morálneho stavu policajtov a jeho vštepenie do vnímania novoprijatých policajtov, nakoľko existencia množstva interných predpisov, ktoré upravujú služobnú disciplínu, morálny stav a zdvorilosť je zmätočný a v mnohých prípadoch duplicitný.
- zrýchlenie procesu materiálno-technického zabezpečenia a vybavenia pre priamy výkon služby – zdĺhavé procesy verejného obstarávania, problémy s kopírkami, tlačiarňami, kamerami, drägermi. Aktívne v spolupráci s logistickými útvarmi Ministerstva vnútra Slovenskej republiky participovať na vytvorení procesu zrýchlenia reagovania na urgentné požiadavky základných útvarov Policajného zboru, ako aj zabezpečenia obmeny zastaraného a opotrebovaného materiálno-technických prostriedkov.
- Za jednu zo svojich priorít považujeme aj predchádzanie legalizácii príjmov z trestnej činnosti, jej odhaľovanie, predchádzanie financovaniu terorizmu a organizovaných zločineckých skupín. Legalizácia je spájaná s organizovanou trestnou činnosťou, často presahujúcou hranice SR, či vnútorný finančný trh. V oblasti boja proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti vytvoríme legislatívny rámec upravujúci problematiku kryptomien. V danej oblasti budeme účinne spolupracovať so zahraničnými partnermi.
- V záujme účinného boja proti organizovanému zločinu a závažnej ekonomickej kriminalite sa zasadíme za zefektívnenie uplatňovania mechanizmu odhaľovania a odnímania výnosov z trestnej činnosti, ako aj majetkov nadobudnutých z nelegálnych príjmov, a to úpravou legislatívy o preukazovaní pôvodu majetku.
- Hnutie Republika je silne protikorupčné hnutie. Osobitnú pozornosť budeme venovať oblasti boja proti korupcii. Odhaľovaniu, objasňovaniu a vyšetrovaniu korupcie a s ňou priamo súvisiacej trestnej činnosti, s dôrazom na zneužívanie právomoci verejných činiteľov, ktoré často zneužíva prostriedky rozpočtu verejnej správy. Zavedieme hmotnú zodpovednosť politikov a verejných funkcionárov.
Zriadime Generálnu inšpekciu bezpečnostných zborov, ktorej vecná príslušnosť bude vyšetrovanie podozrení z trestnej činnosti príslušníkov bezpečnostných zložiek Slovenskej republiky. Táto nebude podriadená žiadnemu ministrovi, bude samostatná, jej riaditeľ bude menovaný prezidentom SR. Týmto zabezpečíme aj ukončenie tzv. „vojny v polícii“ a nezdravej rivality v prostredí ozbrojených zborov Slovenskej republiky. Generálna inšpekcia rovnako vyšetrí úniky z vyšetrovacích spisov, ktoré často spôsobujú porušenie práva na prezumpciu neviny. Únikmi informácií z vyšetrovacích spisov sa často z človeka stáva „verejne popravený“ v zmysle, že je spoločensky (či politicky) zdiskreditovaný. Novinári, nie OČTK, sa pasujú do role sudcov a súdia ľudí na základe uniknutých informácií. Sme za zodpovedné vyšetrenie každého podozrenia, za riadne a vecné spracovanie procesu s cieľom človeka obviniť, či očistiť.
Hasičský a záchranný zbor
Hasičský a záchranný zbor (HaZZ) dlhodobo v spoločnosti požíva dôveru a úctu. Podporíme všetky formy modernizácie a technického vybavenia HaZZ potrebnou požiarnou technikou a osobných ochranných prostriedkov jeho príslušníkov. Rovnako budú podporované aj dobrovoľné hasičské zbory. Legislatívne upravíme začlenenie a súčinnosť s profesionálnym hasičským zborom.
Horská záchranná služba
Ako vlastenecká strana sme hrdí na prírodné bohatstvo Slovenska. Bezpečnosť domácich i zahraničných turistov, ale i obyvateľov horských oblastí SR je našou prioritou. Aktívne pristúpime k zmenám na zlepšenie podmienok pri plnení úloh príslušníkov Horskej záchrannej služby (HZS) a na skvalitnenie činností HZS. Podporíme systémové opatrenia týkajúce sa činnosti a postavenia dobrovoľných horských záchranárov, podieľajúcich sa na záchrane ľudských životov v spolupráci s HZS.
Migračná politika
Posilníme ochranu vnútroštátnej hranice Slovenskej republiky, čím zastavíme príliv nelegálnych migrantov. Na zastavení ilegálnej migrácie budeme aktívne spolupracovať s partnermi združenými vo V4, ale i s ďalšími relevantnými partnermi (Rakúsko, Ukrajina, Srbsko a i.) K nelegálnemu prechodu štátnej hranice budeme pristupovať ako k trestnému činu podľa Trestného zákona. Ak nebude možné overiť totožnosť migranta, budeme k nemu pristupovať ako k ilegálnemu migrantovi. Cieľom našich opatrení bude zvrátiť pohľad migrantov a prevádzačov na Slovenskú republiku ako na príjemné miesto na tranzit, kde sa cítia vítaní a v bezpečí. V domácej, ale i zahraničnej politike budeme jasne proti prijímaniu povinných kvót pre príjem imigrantov. Prioritou pre nás bude pohodlie a pocit bezpečnosti občanov SR v prihraničných oblastiach. Budeme prísne pristupovať k prípadom obmedzovania prejavu tradičnej kultúry slovenských rodín, viery, vyhrážaniu, napadnutiu či vnucovaniu cudzej kultúry. Aktívnymi opatreniami zabránime nelegálnej práci. K prijímaniu vysokokvalifikovaných štátnych príslušníkov z tretích krajín budeme pristupovať s ohľadom na potreby pracovného trhu SR a na štátny záujem. Sprísnime podmienky na založenie podniku cudzím štátnym príslušníkom.
E-goverment a informačné technológie
Urobíme v štáte poriadok! Skostnatenú, roky zanedbávanú verejnú správu sfunkčníme. Neefektívne a finančne nákladné úrady zmeníme na flexibilnú a finančne nenáročnú štátnu správu, aby ľudia mohli väčšinu komunikácie so štátnymi a verejnými orgánmi uskutočniť priamo z pohodlia domova. Slovenská republika má už niekoľko rokov platnú tzv. národnú koncepciu informatizácie verejnej správy. Ako koncept je uvedená stratégia dobrým základom pre postupnú transformáciu Slovenska na štát so službami pre občanov hodnými 21. storočia, avšak jej napĺňanie bolo a stále je absolútne nedostatočné a amatérske. V hnutí Republika sa budeme tvrdo zasadzovať za to, aby centrálny orgán zodpovedajúci za národnú koncepciu bol obsadzovaný výlučne odborníkmi z oblasti informačných a kybernetických technológií, skúsených manažérov a technologických vizionárov. Rovnako na decentralizovanej úrovni bude základným predpokladom pre prijímanie riadiacich kádrov príslušné vzdelanie a skúsenosti. Odstrašujúcim prípadom nech je nám situácia z rokov 2020 – 2022, kedy za informatizáciu spoločnosti zodpovedali ľudia z umeleckého prostredia, ľudia prijímaní hneď po skončení vysokej školy, prípadne ľudia podozriví z najzávažnejších korupčných trestných činov.
Spravodajská ochrana SR, NBÚ a ochrana utajovaných skutočností
Hlavnými výzvami pre spravodajské služby Slovenskej republiky bude ochrana štátnych záujmov, bezpečnosť občanov SR, ústavného zriadenia štátu. Medzi priority bude patriť ochrana kritickej infraštruktúry, strategických podnikov a štátnych inštitúcií. Z moderných hrozieb sa budú štátne orgány zaoberať bezpečnosťou v kybernetickom priestore, snahami tretích strán o ovplyvňovanie verejnej mienky a politických procesov v SR. Toto opatrenie budú spravodajské služby dôsledne uplatňovať aj voči mimovládnym, či neziskovým organizáciám. S týmto cieľom navrhneme novú koncepciu strategického plánovania a financovania kyberbezpečnostných technológií, cieľov a s nimi súvisiacich postupov pre centrálne orgány s touto kompetenciou.
Rovnako ako pri policajnom zbore, aj v prostredí spravodajsko-bezpečnostných zložiek štátu zabezpečíme maximálne odpolitizovanie týchto inštitúcií. Zefektívnime kontrolu spravodajských služieb úpravou legislatívnych noriem, aby sa tieto nesprávali ako „štát v štáte“.
Po vyšetrení káuz, v ktorých figurujú aj bývalí funkcionári, či príslušníci SIS sa aktívne zasadíme o očistenie mena Slovenskej informačnej služby, voči ktorej občania SR v súčasnosti neprechovávajú dôveru.
Zbor väzenskej a justičnej stráže
Zbor väzenskej a justičnej stráže (ZVJS) je rovnako dôležitou súčasťou ozbrojených a bezpečnostných zložiek. Pre príslušníkov ZVJS zabezpečíme rovnaké podmienky a pravidlá sociálneho zabezpečenia, platových podmienok a ostatných náležitostí ako pre ostatné zložky. Vo väzenskom systéme zabezpečíme pre príslušníkov ZVJS otvorenejšie a jasnejšie pravidlá v zabezpečovaní disciplíny a bezproblémového výkonu trestu väzňov. Podmienky vo väzniciach pre odsúdených sprísnime tak, aby ich každý kriminálnik vnímal ako tvrdý trest. Budeme hľadať spôsoby ako zapojíme väzňov do práce. Ťarchu starostlivosti o väzňov presunieme vo veľkej miere z daňových poplatníkov na samotných väzňov. Spoločnosť nemá väzňa živiť a šatiť, ale naopak, väzeň má splácať spoločnosti ujmu, ktorú jej spôsobil. Legislatívnou úpravou povinnej práce zároveň docielime budovanie pracovných návykov väzňov a tým aj budúce lepšie začlenenie do spoločnosti.