Program pre zahraničnú politiku


Silné Slovensko v srdci Európy
Zahraničná politika Slovenskej republiky musí presadzovať národno-štátny záujem a reflektovať hodnoty a tradície vyznávané Slovenskom a jeho občanmi. V hnutí REPUBLIKA vnímame zložitosť a komplexnosť geopolitických vzťahov a neoceniteľný význam diplomacie pre zachovanie mieru a prosperity.
Uvedomujeme si, že v hospodárskej konkurencii voči svetu musia európske štáty navzájom spolupracovať. Nestotožňujeme sa však so súčasným politickým smerovaním EÚ. Presadzujeme zásadnú reformu EÚ a jej návrat k výlučne hospodárskemu združeniu suverénnych národných štátov, kde bude rešpektovaná sloboda pohybu a podporovaná technologická a inovačná spolupráca. Ak sa reformu EÚ nepodarí presadiť, sme pripravení iniciovať referendum o vystúpení Slovenska z EÚ. Chceme byť súčasťou európskej spolupráce, ale nie súčasťou európskeho žalára národov pod diktátom progresívneho Bruselu a Washingtonu. V protiváhe voči súčasnej nátlakovej politike EÚ chceme výrazne posilniť spoluprácu Slovenska v rámci združenia V4.
Nepozeráme sa však len na západ, ale aj na východ. Okrem trvalej hospodárskej spolupráce s európskym priestorom chceme rozvíjať aj obchodné vzťahy s Ruskou federáciou, Čínou, Indiou, ďalšími krajinami BRICS-u či inými relevantnými ekonomikami vo svete. Vnímame postupný presun geopolitického a ekonomického ťažiska sveta do ázijsko-pacifického regiónu a Slovenská republika musí byť na tieto príležitosti pripravená. V tomto kontexte plne rešpektujeme svojbytnosť národov a odlišnosť ich kultúr a vyzdvihujeme dôležitosť princípu nezasahovania do vnútorných záležitostí iných štátov, vrátane dodržiavania medzinárodného práva ako garancie mieru a stability pre celý svet.
Zahraničná politika SR musí tiež aktívne podporovať slovenské komunity v zahraničí. Na druhej strane musí rozhodne chrániť občanov Slovenska pred škodlivými politickými vplyvmi zahraničných ambasád, mimovládnych organizácií a globalistických štruktúr. K tomu patrí aj ochrana slovenských rodín pred nebezpečnými ideológiami a ochrana hraníc pred ilegálnou migráciou.
Aj keď Slovensko nedokáže niektoré veľké geopolitické udalosti ovplyvniť, musí k nim ako suverénny štát zaujať vždy racionálny postoj. Slovenská diplomacia musí byť sebavedomá, asertívna a otvorená každej konštruktívnej spolupráci.
Odborný garant
Bc. Marián Ďuriš
predseda Odborného tímu pre zahraničné záležitosti
duris@hnutie-republika.sk
Odborný tím pre ZAHRANIČNÉ ZÁLEŽITOSTI
Hnutie REPUBLIKA presadzuje suverénnu a hrdú zahraničnú politiku pričom odmieta orientáciu iba na jednu svetovú stranu. Odborný tím analyzuje a navrhuje stratégie pre oblasť zahraničnej politiky a vzťahov Slovenskej republiky k ostatným štátom a medzinárodným organizáciám, postavených na princípe vzájomného rešpektu.
Vybraní experti z nášho tímu
Životopis sa zobrazí po kliknutí. Viacerých ďalších expertov nezverejňujeme kvôli ich ochrane pred politickým prenasledovaním v práci.

Bc. Marián Ďuriš
člen predsedníctva, poradca europoslanca
expert na zahraničnú politiku, predseda Odborného tímu pre zahraničné záležitosti

Mgr. Marek Školuda
podpredseda Odborného tímu pre zahraničné záležitosti
tlmočník, sprievodca, organizátor – expert na čínske a ázijské vzťahy a kultúrnu diplomaciu

gen. v.v. PhDr. Jozef Viktorín
člen predsedníctva, predseda Odborného tímu pre obranu
generál vo výslužbe, expert na vojenskú diplomaciu a legislatívu

Mgr. Štefan Šimko
člen Odborného tímu pre samosprávu a regionálny rozvoj, člen Odborného tímu pre zahraničné záležitosti, člen Odborného tímu pre právo a spravodlivosť
právnik, expert na ekonomickú diplomaciu a medzinárodné právo

Ing. Ladislav Lysák, DrSc.
predseda Odborného tímu pre národohospodárske záležitosti
ekonóm, národohospodár, bývalý veľvyslanec, expert na ekonomickú diplomaciu, indické a ázijské vzťahy

Ing. Peter Súlovský
predseda klubu Seniori Republiky, člen Odborného tímu pre zahraničné záležitosti, člen Odborného tímu pre financie a rozpočet
bývalý veľvyslanec, expert na zahraničný obchod a latinskoamerické vzťahy, zástupca seniorov v hnutí Republika
Program pre sebavedomú zahraničnú politiku SR
SLOVENSKÁ ZAHRANIČNÁ POLITIKA
Tridsať rokov zahraničnej politiky Slovenskej republiky prinieslo minimum využitých príležitostí na presadzovanie suverénnej ochrany národno-štátnych záujmov. Nastal čas pre vlastencov, ktorí presadia náš záujem, ochránia naše hodnoty, zachovajú charakter našich krásnych regiónov a budú využívať diplomaciu ako nástroj mieru a prosperity. Strategická poloha Slovenskej republiky v srdci Európy dáva do rúk diplomacie významný nástroj, s ktorým budeme ťažiť nielen pri regionálnej, hospodárskej a infraštruktúrnej spolupráci s európskymi partnermi, ale aj širokej perspektíve na všetky štyri svetové strany. To znamená perspektívu a komunikáciu s každým, kto chce so Slovenskou republikou jednať ako rovný s rovným, na báze vzájomnej výhodnosti. Diplomacia bude tvoriť hmatateľné výsledky, s ktorými prichádza suverenita v rozhodovaní, mierová budúcnosť, vyrovnané vzťahy, diverzifikovaný zahraničný obchod a vyšší životný štandard.
Obsah
- Suverénna zahraničná politika založená na vlastenectve, s pohľadom do budúcnosti
- Čitateľná orientácia a ochrana vlastných občanov, stability a mieru
- Služba krajanom v zahraničí, posilnenie vzťahov a identity
- Stabilný región a intenzívna spolupráca v rámci V4
- Potrebná reforma Európskej únie
- Euroatlantické väzby na báze rovnosti, nie podriadenosti
- BRICS, Eurázia a využitie potenciálu
- Medzinárodné zmluvy a obnova medzinárodného práva ako garancie pre malé štáty
- Obnova slovenskej diplomacie
- Ekonomická diplomacia v prospech slovenských občanov a firiem
- Kultúrna diplomacia a ochrana slovenskej identity
- Vojenská diplomacia a dynamická flexibilita pri nových výzvach
- Rozvojová pomoc v súlade so slovenským záujmom
- Výzva modernej éry: obrana slobody slova, ekonomickej slobody a súkromia človeka
- Nelegálna migrácia
- Hybridné hrozby a mimovládne organizácie
Suverénna zahraničná politika založená na vlastenectve, s pohľadom do budúcnosti
Zahraničná politika bude čitateľná, dôveryhodná a musí reflektovať hodnoty a tradície vyznávané Slovenskom a jeho občanmi. Bude si ctiť a udržiavať medzinárodné väzby a ako suverénna entita sa bude aktívne podieľať na vytváraní systému medzinárodných vzťahov, opierajúceho sa o základné demokratické hodnoty, práva a slobody, obnovu medzinárodného práva ako garancie stability pre menšie štáty a efektívny multilateralizmus.
Zahraničná politika bude slúžiť občanom Slovenskej republiky a chrániť ich záujmy. Bude kreatívna, aktívne vyhľadávajúca nové možnosti, flexibilná pre nové typy situácií v medzinárodnom prostredí, koordinovaná a schopná presadzovať ciele v spolupráci s aktérmi doma i v zahraničí. Bude sa vyznačovať sa komunikatívnosťou a dialógom s úprimným záujmom o názor občanov.
Čitateľná orientácia a ochrana vlastných občanov, stability a mieru
Suverénna diplomacia bude dôsledne hájiť záujmy Slovenskej republiky. Zahraničnopolitický záujem Slovenska sa oprie o hodnoty ako právo na život, osobná sloboda, zachovanie ľudskej dôstojnosti a hodnoty tvoriace demokratický poriadok základných ľudských práv a slobôd.
Bude presadzovať racionálne vlastenectvo a vedomie slovanskej a európskej spolupatričnosti. Odmieta totalitné ideológie a všetky formy extrémizmu, rasizmu, šovinizmu a etického relativizmu, ktorý oslabuje úctu k slovenským hodnotám. Na multilaterálnych i bilaterálnych fórach začne presadzovať princíp mieru, demokracie a dodržiavania ľudských práv a slobôd.
Vo vzájomných vzťahoch bude rešpektovať zásady a normy medzinárodného práva a v rámci nich presadzovanie vlastných zahraničnopolitických cieľov. Dôsledne odmietne zasahovanie do suverenity, vrátane vytvárania inštitucionálnych väzieb medzi cudzím štátom a občanmi bez dohody so Slovenskou republikou alebo praxe prijímania extrateritoriálnych právnych noriem. Ochráni Slovenskú republiku pred politickými a ideologickými vplyvmi mimovládnych organizácií prepojených na cudzie snahy o ovplyvňovanie suverénnych rozhodnutí a mienky. Rozhodnutia Rady Európy a Európskeho súdu pre ľudské práva musia rešpektovať princípy subsidiarity a proporcionality. Preto presadíme nadradenosť Ústavy SR nad supranacionálnymi legislatívami a individuálnymi právnymi aktami, ktoré ohrozujú zvrchovanosť Slovenskej republiky v hodnotových otázkach.
Služba krajanom v zahraničí, posilnenie vzťahov a identity
Občania Slovenskej republiky žijúci v zahraničí predstavujú dôležitú súčasť štátnosti. Už v minulosti sa formovali národno-buditeľské snahy za hranicami, a preto tento fenomén nemožno ignorovať ani dnes, kedy Európska Únia a komunitárne právo umožňuje každému občanovi EÚ sa usadiť v akomkoľvek členskom štáte za rovnakých podmienok a s rovnakými právami ako domácim občanom. Politickú zodpovednosť štátu vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí určuje Ústava SR v článku 7a: „Slovenská republika podporuje národné povedomie a kultúrnu identitu Slovákov žijúcich v zahraničí, podporuje ich inštitúcie zriadené na dosiahnutie tohto účelu a vzťahy s materskou krajinou“.
Preto za účelom utužovania hrdosti Slovákov žijúcich v zahraničí posilníme rozvoj krajanských komunít a budeme dbať o rozvoj slovenskej identity. Podporíme národnú, kultúrnu a jazykovú identitu Slovákov žijúcich v zahraničí. Posilníme význam a zodpovednosť krajanských spolkov a poskytneme aktívnu pomoc občanom Slovenskej republiky v zahraničí, ktorí sa ocitnú v krízovej situácii.
Stabilný región a intenzívna spolupráca v rámci V4
Oprieme sa o dobré susedské vzťahy a aktívne prispejeme nielen k náprave vzťahov V4 po minulých vládach, ale aj k stabilite stredoeurópskeho regiónu. Naďalej budeme udržiavať historicky formovaný a nadštandardný vzťah s Českou republikou a rozvíjať vzťah s Rakúskom, Poľskom a Maďarskom. Náš región môže v modernej ére dosiahnuť nadregionálny a osobitný význam. V rámci stredoeurópskej zóny a širšieho regiónu budeme hľadať priesečníky spoločných záujmov a presadíme agendu pre dobro občanov zúčastnených štátov. Vybudujeme väčšiu dôveru a efektivitu činnosti V4, využijeme jej potenciál pre ochranu regionálnej stability, rast prestíže a váhu v rámci Európy. Rozšírený formát V4 plus sa zameria na posilňovanie bilaterálnej spolupráce v prioritných, obojstranne výhodných sférach (infraštruktúra, energetika, fondy, kultúra). Bezpečná, ekonomicky napredujúca a slobodná stredná Európa predstavuje významný prvok európskej stability.
Potrebná reforma Európskej únie
Aktívna zahraničná politika bude odrážať realitu, že Slovensko nielen leží v srdci Európy a patrí do Európy, ale tento priestor a geopolitické pomery spoluvytvára. Využijeme nástroje, ktoré medzinárodné právo poskytuje na presadzovanie štátnych záujmov a s pomocou európskych partnerov zreformujeme EÚ tak, aby bola organizáciou ekonomickej spolupráce a obchodnou úniou, nie organizáciou politického a ideologického nátlaku. EÚ je momentálne náš hlavný obchodný partner so 70 % zahraničného obchodu. S ďalšími krajinami Európy je to viac ako 80 %.
Z ekonomického hľadiska odstránime bariéry vstupu na zahraničné trhy, pretože naša ekonomika je otvorená natoľko, že jej nestačí domáci trh, aby dlhodobo a udržateľne rástla. Potrebujeme čo najväčší trh a príležitosti pre slobodný pohyb pracovnej sily, kapitálu, obchodnú výmenu, ako aj voľný pohyb tovarov a služieb pri zachovaní plnej fiškálnej a daňovej suverenity.
Naplno využijeme práva, ktoré vyplývajú z medzinárodných zmlúv, aby sme zamedzili neželaným legislatívnym a nelegislatívnym tendenciám európskych inštitúcií. Rozvinieme vedecko-technickú a obchodnú spoluprácu so širšou skupinou regiónov v rámci ratifikácie obchodných zmlúv EÚ alebo bilaterálnych dohôd. Otvoríme nové investičné príležitosti a medzinárodnú spoluprácu v oblasti inovácií, energetickej a potravinovej bezpečnosti či ochrany vodných zdrojov.
Nadnárodné iniciatívy sú nástrojom na uplatňovanie medzinárodnej, obojstranne prospešnej spolupráce, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska prekonávania nadregionálnych výziev. Posilníme odolnosť voči škodlivým účinkom globalizácie a federalizácie, ale aj využijeme pozitívne aspekty prepojeného sveta, inovácií a moderných technológií. Ekologická diplomacia v rámci vlády SR bude participovať na ochrane životného prostredia, posilňovaní obnoviteľných zdrojov a zvyšovaní energetickej efektívnosti.
V prípade neúspechu reformy Európskej únie máme ako jediný politický subjekt schopnosť a odvahu spustiť časovo plánovaný, hospodársky pripravený a vôľou občanov (referendom) podložený proces vystúpenia Slovenskej republiky z Európskej únie.
Euroatlantické väzby na báze rovnosti, nie podriadenosti
Hlavný garant bezpečnosti SR sú Ozbrojené sily SR. Členstvo v medzinárodných organizáciách je šancou prispievať k tvorbe bezpečnostnej architektúry založenej na pripravenosti a vzájomnej výhodnosti. Toto členstvo však nemožno vnímať ako bezpečnostný všeliek. Preto v dlhodobom horizonte presadíme neutralitu podľa dvoch možných scenárov v závislosti od vôle a rozhodnutia občanov SR. Francúzsky scenár hovorí o vystúpení z vojenskej štruktúry NATO a neúčasti na vojnových dobrodružstvách USA. Rakúsky príklad vojenskej neutrality je stabilný už sedemdesiat rokov a Rakúsko dodnes nie je členom NATO.
S bezpečnostnou politikou budeme zdôrazňovať hodnotu mieru, deeskalácie napätia, dialógu a inovatívneho ukotvenia v medzinárodnom priestore. Slovenská republika bude dbať o ochranu občanov aktívnym bojom proti terorizmu, prísnymi podmienkami azylovej politiky, jednotnou líniou voči nelegálnej migrácii doma i v zahraničí a snahou o nešírenie zbraní hromadného ničenia.
Vzťah so Spojenými štátmi, Kanadou a štátmi amerického dvojkontinentu musí stáť na báze rovný s rovným. Nevyhnutne pramení zo vzájomnej výhodnosti s dôrazom na vytvorenie jasného rámca bilaterálnej spolupráce v oblasti obchodu, vedy alebo výskumu. Potreba vyvážených vzťahov je esenciou rastu a potenciálu, preto využijeme aj ekonomický rast štátov Latinskej Ameriky, ktorý otvorí nové okná príležitostí.
BRICS, Eurázia a využitie potenciálu
Eurázia je oblasť najdynamickejšieho rozvoja, zásob surovín a energií, ako aj zóna reálnej perspektívy obchodnej spolupráce pre 21. storočie. Vyvážime partnerstvá medzi západnú a východnú hemisféru, prinesieme zvýšený obchodný potenciál a diverzifikáciu obchodných tokov.
Zahraničná politika štyroch svetových strán chce dobré obchodné vzťahy s krajinami ako India, Rusko, Čína alebo štátmi strednej Ázie. Budeme sa snažiť o pragmatický rozvoj vzájomne výhodných ekonomických vzťahov a zabezpečenia našej energetickej suverenity.
Čína v 21.storočí predstavuje jedného z hlavných globálnych hráčov s rastúcim vplyvom na svetový politický a ekonomický vývoj. Slovenská diplomacia rešpektuje politiku „jednej Číny“ (One China Policy) a bude sa snažiť sa o koherentný, aktívny a konkrétny prístup, ktorý má potenciál dosiahnuť maximum výhod. Budeme klásť dôraz na efektívnu medzirezortnú koordináciu a dosahovanie ekonomických cieľov, najmä na prilákanie kvalitných investícii, podporu slovenských iniciatív a podnikateľov exportujúcich a/alebo investujúcich v Číne, a prilákanie možností pre cestovný ruch. Politická úroveň má byť natoľko rozvinutá, aby v prípade potreby mohla poskytnúť slovenským občanom a podnikateľom adekvátnu podporu.
Medzinárodné zmluvy a obnova medzinárodného práva ako garancie pre malé štáty
Medzinárodné zmluvy ako jeden zo základných prameňov medzinárodného práva predstavujú dôležitý nástroj medzinárodnej politiky. Poskytujú právny základ a legislatívny rámec pre všestrannú spoluprácu medzi dvoma alebo viacerými suverénnymi štátmi, ktoré prejavujú vôľu pre úpravu vzťahov. Medzinárodné zmluvy sú základ práva aj z pohľadu Slovenskej republiky, pričom ich ratifikácia a postavenie v rámci právneho poriadku Slovenskej republiky je predmetom článku 7 Ústavy SR. Ak sa nepodarí obnoviť všeobecný rešpekt silných štátov k medzinárodnému právu, cestou budú nielen výnimky v európskom komunitárnom práve alebo v rámci iných zmlúv, ale aj posilnenie národnej ústavy spôsobom, aby nedošlo k strate „identity“ Ústavy a škodám na záujmoch Slovenskej republiky. Pre tento účel presadíme nadradenosť Ústavy SR nad supranacionálnymi legislatívami a individuálnymi právnymi aktami, ktoré by ohrozovali zvrchovanosť Slovenskej republiky v hodnotových otázkach.
Na platnosť medzinárodných zmlúv o ľudských právach a základných slobodách, medzinárodných politických zmlúv, medzinárodných zmlúv vojenskej povahy, medzinárodných zmlúv, z ktorých vzniká Slovenskej republike členstvo v medzinárodných organizáciách, medzinárodných hospodárskych zmlúv všeobecnej povahy, medzinárodných zmlúv, na ktorých vykonanie je potrebný zákon,
a medzinárodných zmlúv, ktoré priamo zakladajú práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, sa bude vyžadovať pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
Obnova slovenskej diplomacie
Aby mohla zahraničná politika lepšie slúžiť občanom, bude efektívna, ekonomická a legitímna. Exekutíva bude klásť dôraz na strategické plánovanie. Širšie zmeny v zahraničnopolitickom prostredí si vyžiadajú obmenu diplomatického zboru a zníženie vplyvu zahraničných subjektov na činnosť rezortu. Zabezpečená bude prítomnosť personálu, ktorý je schopný spolupracovať pri presadzovaní záujmov SR s domácimi a zahraničnými partnermi. Racionálne vlastenectvo a profesionalita pracovníkov MZV SR povedie k zvýšeniu efektívnosti zahraničnej služby. Zracionalizuje sa sieť zastupiteľských úradov, programové rozpočtovanie a projektové riadenie, aby bola plne zabezpečená ochrana záujmov a práv SR a občanov pri adekvátnom zhodnotení verejných financií.
Obnovená slovenská diplomacia zvýši legitimitu tvorby a výkonu zahraničnej politiky. Bude viesť diskusiu so zástupcami skupín obyvateľstva a interakcia bude založená na komunikácii, koordinácii a kooperácii. V súlade s cieľmi podporí projektové prepojenia slovenských a zahraničných univerzít, výskumných centier, akademických inštitúcií a iných organizácií. Úspešná zahraničná politika sa začína pochopením konkrétnych výziev dňa a opiera sa o skúsenosti, geografickú nevyhnutnosť
a perspektívy súčasnosti a budúcnosti.
Ekonomická diplomacia v prospech slovenských občanov a firiem
Slovenská diplomacia bude napomáhať hospodárskemu rastu, prílevu zahraničných investícií a tvorbe nových pracovných miest, ale najmä slovenskej investičnej expanzie doma a v zahraničí. Vytvoríme funkčný model jednotného riadenia zahraničnej služby s cieľom maximálne efektívneho využitia kapacít siete slovenských zastupiteľských úradov. Sem patrí aj kooperácia OBEO (obchodno-ekonomického oddelenia) v štruktúrach MZV SR, ktoré je výrazom ekonomickej dimenzie a dôležitým informačným, konzultačným a poradenským subjektom pre slovenské podniky, ktoré by bez jeho pomoci boli znevýhodnené oproti ostatným krajinám. Geografické rozloženie zastúpení má zodpovedať hlavným ekonomickým záujmom Slovenska.
Ekonomická diplomacia je súčasť zdravého sebavedomého ekonomického vlastenectva pre účely presadzovania a obhajoby ekonomických záujmov vo vyváženom kontakte v rámci zahraničnej politiky štyroch svetových strán. Základný princíp zabezpečenia dovozných a vývozných záujmov SR je adresnosť kľúčových vzťahov, ktoré musia dlhodobo dosahovať priateľský a vzájomne výhodný charakter, ako aj diverzifikácia ostatných záujmových oblastí. Zvýšená ekonomická kapacita na zastupiteľských úradoch s možnosťou kontroly výsledkov prináša nové odbytiská a príležitosti. Všeobecným strategickým záujmom je záruka dlhodobo garantovaných dodávok hlavných energetických surovín a tvorba perspektívnych, stabilných vzťahov pre štandardné fungovanie štátu.
Kultúrna diplomacia a ochrana slovenskej identity
Oblasť kultúrnej diplomacie je nesmierne dôležitá pre vzájomné pochopenie a rešpekt. Nejedná sa len o výmenu hudobných, divadelných či iných kultúrnych podujatí, ale najmä o poskytovanie možnosti dlhodobého spoznávania kultúr tej-ktorej krajiny. Preto je dôležité, aby v rámci diplomatických služieb pôsobili aj odborníci na kultúrno-spoločenskú oblasť. Vyjadrujeme plný rešpekt k iným kultúram tak, ako vyžadujeme rešpekt k slovenskej a európskej kultúre.
Hoci kultúra nie je sféra hmotne produktívna, jej dôležitosť je nesporná. Pre zlepšenie vzájomnej kultúrnej informovanosti vytvoríme a posilníme pozície kultúrno-spoločenských diplomatov. Budeme spolupracovať pri ochrane kultúry, národnej identity, etiky a slovenskej rodiny pred nebezpečnými ideológiami, budeme pestovať myšlienku slovanskej vzájomnosti, zvýšime mieru výmeny informácií medzi štátmi a budeme aktualizovať databázu možných aktérov, ako aj hľadať a inšpirovať investorov pre finančné zabezpečenie kultúrno-spoločenskej spolupráce.
Vojenská diplomacia a dynamická flexibilita pri nových výzvach
Vojenská diplomacia je významný prvok pri presadzovaní národných a bezpečnostných záujmov SR v zahraničí. Budeme spolupracovať v oblasti vojenskej a bezpečnostnej politiky, ktorá stojí na princípe suverenity SR, vzájomného rešpektu a regionálneho rámca. Výraznejší podiel bude prebiehať v bilaterálnej rovine, keďže multilaterálna úroveň plynie v dostatočnej intenzite. V súlade s cieľmi suverénnej diplomacie a zahraničnej politiky štyroch svetových strán sa príjmu opatrenia, ktoré jasne nastavia podiel zapojenia v medzinárodných misiách, ktoré sú a nie sú v súlade s národným záujmom Slovenskej republiky.
Využívanie vojenskej diplomacie a budovanie neutrálnej pozície sa prejaví v rôznych oblastiach a bude flexibilne reagovať na existujúce bezpečnostné prostredie. Budeme brať do úvahy geografickú nestabilitu južnejších regiónoch, ktoré prinášajú konkrétne dopady na Európu.
Rozvojová pomoc v súlade so slovenským záujmom
Podľa oficiálnej rozvojovej pomoci prispieva Slovenská republika rozvojovým krajinám každoročne sumou pohybujúcou sa v desiatkach miliónov eur a ako člen OECD sa zaväzuje ku komplexnému a transparentnému vykazovaniu. Výzva spočíva v rozvojových krajinách, keďže Európsky dvor audítorov upozornil na nedostatky v riadení projektov, ich neúčinnosť a vysoké riziko korupcie.
Úsilie znížiť mieru chudoby a zvýšiť bezpečnosť vo svete je šľachetná myšlienka, ale máme za to, že pomoc musí byť súlade so záujmami Slovenskej republiky a v prípade súhlasu smerovala k ľuďom v núdzi, ktorí ju potrebujú. Zastavíme netransparentné rozdávanie financií, ochránime stredoeurópsky priestor pred masovou a nelegálnou migráciou, ako aj vyvážime pomer bilaterálnej a multilaterálnej spolupráce viac ako tomu je dodnes, k čomu pomôžu nosné programy odovzdávania skúseností.
Výzva modernej éry: obrana slobody slova, ekonomickej slobody a súkromia človeka
Pri rýchlej dynamike zmien v bezpečnostnom prostredí bude suverénna diplomacia venovať pozornosť globálnym výzvam, ktoré môžu mať priamy dosah na SR, ako napr. chudoba, zdroje pitnej vody, migrácia, nadmerný vplyv korporácií, klimatické zmeny, zlyhávajúce štáty a kybernetické útoky. Sme svedkami ako dokážu dezinformačné kampane, kybernetické útoky a moc sociálnych sietí rozpútať vojny, vyhrať voľby alebo zvrhnúť zvolené vlády. Dnes sa ku kybernetickým nástrojom pridružuje umelá inteligencia. Kybernetická bezpečnosť sa stala základným pilierom bezpečnosti štátu a nedostatočný koncept môže mať za následok dopad na celé spektrum sociálnych odvetví.
Diplomacia bude pomáhať pri ochrane kybernetického priestoru, podporovať spoluprácu verejného, súkromného a vedeckého sektoru, ako aj súčinnosť medzi zložkami vo vytváraní systému spoľahlivej obrany a ochrany štátu (obranné plánovanie, núdzové plánovanie, zahraničná politika). Zníži riziká vyplývajúce z prítomnosti hybridných hrozieb a zníži vplyv externých aktérov na rozhodovacie, volebné a iné vnútroštátne procesy. Ochráni slobodu slova a identitu v reálnom i digitálnom prostredí.
Nelegálna migrácia
Migrácia je horúcou témou od bezprecedentnej migračnej vlny v roku 2015, ktorá zasiahla kontinent. Do strednej Európy smerovalo viac ako 400 000 migrantov, ktorí porušovali pravidlá štátnych hraníc, napádali policajtov a prejavovali neúctu k našim zákonom a normám správania. Dôsledky masívnych nelegálnych migračných tokov v Európe sú jasné. Vytvorili sa paralelné spoločnosti a rastie hrozba terorizmu. Preto ochránime naše hranice a právo občanov na bezpečnosť, aby Slovenská republika nebola ani cieľovou krajinou, ani krajinou tranzitu pre nelegálnych migrantov. Medzinárodné právo hovorí jasne, že ak človek musí ujsť zo svojho domova, má právo dočasne sa zdržiavať na území prvej bezpečnej krajiny a nesmie narúšať hranice ďalších.
Rešpektujeme prístup krajín, ktoré sa na migráciu pozerajú ako na riešenie demografických problémov a výziev trhu práce. My sa však bude riadiť iným prístupom. Podporíme slovenské rodiny a našu bezpečnosť. Ako rešpektujeme prístup iných krajín, takisto my očakávame, že budú oni rešpektovať ten náš.
Hybridné hrozby a mimovládne organizácie
Obdobie 21. storočia prináša nové výzvy, ktorým štáty čelia. Sem patrí aj nadmerný vplyv externých aktérov vo forme organizovaného aktivizmu a tretieho sektoru, ktorý ovplyvňuje vnútorné politické procesy v prospech zahraničných sponzorov, partnerov a podporovateľov. Preto zastavíme financovanie týchto subjektov z rozpočtu, znížime ich malígny vplyv a tieto finančné prostriedky presmerujeme do subjektov a organizácií, ktorých práca slúži v prospech občanov a záujmov Slovenskej republiky.