Program pre školstvo, vedu, výskum a šport


Výchovu a vzdelávanie postavíme na tradičných a vlasteneckých hodnotách
Hnutie Republika odmieta súčasný úpadok morálky a hodnôt, ktorému čelí najmä západná spoločnosť. Výchovu detí a mládeže budeme viesť v duchu slušnosti, pracovitosti, úcty k starším a svojim predkom.
Odpolitizujeme vzdelávanie a na pôde škôl zakážeme pôsobenie politických mimovládnych organizácií (najmä „dúhových“ a „progresívnych“), ktorých činnosť vedie deti k zvrátenej sexualite a k spochybňovaniu tradičných rodinných hodnôt. Namiesto toho budeme v deťoch a mládeži podporovať lásku k vlasti a budeme ich viesť k rozvíjaniu ich praktických zručností potrebných pre život (praktické vyučovanie na základných a duálne vzdelávanie na stredných školách).
Posilníme podporu pre stredné a vysoké školy technického zamerania. Gymnáziám a univerzitám vrátime opäť štatút výberových škôl. Zabezpečíme, aby vzdelávanie plne reflektovalo na aktuálne potreby priemyslu, trhu práce a celkovo na život v 21. storočí. Tak, aby mladí ľudia nemuseli masovo odchádzať za vzdelaním do zahraničia. Učiteľskému povolaniu vrátime prestíž, a to nielen zlepšením finančného statusu učiteľov, ale najmä návratom spoločenskej úcty k nemu. Zabezpečíme dostupnosť vzdelávania v štátnom slovenskom jazyku na celom území SR, vrátane dostupnosti materských škôl pre deti a celoživotného vzdelávania pre dospelých.
V oblasti vedy a výskumu budeme podporovať najmä praktický výskum v spolupráci s firmami a fabrikami, obzvlášť slovenskými. Tak, aby mal každý vedecko-výskumný projekt praktický zmysel a neskončil len založený niekde v šuplíku. Dofinancujeme vedu na Slovensku (APVV, VEGA, atď.) a taktiež vytvoríme nové projektové schémy určené na podporu mladých talentovaných vedcov tak, aby sme zastavili „odliv mozgov“ do cudziny.
Významným spôsobom podporíme aj rozvoj športu a pohybových aktivít na celom území SR. A to nielen v športových kluboch pre dospelých a mládež, ale aj na školách vo forme intenzívnejšej telesnej výchovy, športových súťaží, krúžkov a kampaní podporujúcich zdravý životný štýl. Aby slovenské deti a mládež nesedeli len za počítačmi a mobilmi, ale mali aj dostatok pohybu pre svoj zdravý fyzický a psychický vývin.
Zabezpečíme, aby mal každý športový talent možnosť profesionálneho rastu, a aby profesionálny šport nebol len pre deti bohatých rodičov. Chceme, aby Slovensko reprezentovali v zahraničí tí najlepší z najlepších, a aby naša krásna hymna znela víťazne na podujatiach po celom svete.
Čítajte viac:
Odborný garant
PhDr. Michaela Riapošová, MBA
predsedníčka Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
riaposova@hnutie-republika.sk
Odborný tím pre ŠKOLSTVO, VEDU, VÝSKUM A ŠPORT

Presadzujeme maximálne využitie potenciálu žiakov, študentov, výskumných pracovníkov a športovcov. Odborný tím sa venuje nastaveniu procesov optimalizácie školstva z pohľadu dopytu na pracovnom trhu a skvalitneniu výučby a podpory výskumu. V rámci svojej činnosti vypracováva odborný tím aj stratégie pre podporu, rozvoj a propagáciu športu.
Vybraní experti z nášho tímu
Životopis sa zobrazí po kliknutí. Viacerých ďalších expertov nezverejňujeme kvôli ich ochrane pred politickým prenasledovaním v práci.

PhDr. Eduard Kočiš
poslanec NR SR, krajský predseda hnutia Republika v Prešove, predseda Odborného tímu pre sociálne veci a rodinu, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
člen Výboru NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny, náhradník vo Výbore NR SR pre európske záležitosti

PhDr. Michaela Riapošová, MBA
asistentka europoslanca; predsedníčka Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
špecialistka na vzdelávanie a verejnú správu

Igor Valach
krajský predseda v Trenčíne, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
tréner mládeže a manažér hokejového klubu

JUDr. Marek Géci
člen predsedníctva, predseda Odborného tímu pre právo a spravodlivosť, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
právnik, predseda Odborného tímu pre právo a spravodlivosť

PhDr. et Mgr. Ivan Bielik, PhD., MPH, MHA
člen Odborného tímu pre zdravotníctvo, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
expert na zdravotníctvo, vzdelávanie, mediálnu a marketingovú komunikáciu

doc. Ing. Marek Kukučka, PhD.
člen Odborného tímu pre národohospodárske záležitosti, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
lektor a expert na energetiku

JUDr. Jaromír Šmátrala, PhD.
člen Odborného tímu pre právo a spravodlivosť, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
advokát, expert na trestné právo, predseda dozornej rady a kontrolór Slovenského zväzu ľadového hokeja

Ing. Ľubica Halamová
externá poradkyňa Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
stredoškolská učiteľka, expertka na duálne vzdelávanie

PhDr. Jakub Hajduk, MPA
okresný predseda hnutia REPUBLIKA vo Svidníku, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu výskum a šport
učiteľ na základnej škole

pplk. v.v. Ing. Václav Mitošinka
okresný predseda v Myjave, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
stredoškolský učiteľ, expert na metrológiu

PaedDr. Roman Bienik, PhD.
dočasne poverený okresný predseda v Bytči, člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
expert na vzdelávanie, výrobca slovenských ľudových hudobných nástrojov

PhDr. Darina Ňakatová, PhD.
členka Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
vedecko-výskumná pracovníčka

Mgr. Ivona Kellnerová
členka Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
expertka na primárne vzdelávanie

Štefan Havlík
člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
vrcholový športovec, majster sveta v kulturistike a občiansky aktivista

PaedDr. Tomáš Kuťka
člen Odborného tímu pre školstvo, vedu, výskum a šport
tréner, mediálny expert a pedagóg
Odborný program pre školstvo, vedu, výskum a šport
MODERNÉ VZDELÁVANIE, VÝCHOVA K TRADIČNÝM HODNOTÁM, VIAC ODBORNÍKOV PRE PRAX
Nevyhnutným predpokladom ďalšej existencie a prosperity Slovenskej republiky je vzdelanosť občanov, ktorú musí zabezpečovať v prvom rade kvalitné školstvo. Podľa dlhodobých ukazovateľov verejnej mienky je oblasť školstva jednou z hlavných oblastí života, ktoré slovenských občanov najviac trápia. Preto rozvoj školstva radíme medzi naše základné priority. Žiadna z vlád Slovenskej republiky v posledných tridsiatich rokov nevyužila svoj potenciál a nenaložila so vzdelávacím systémom tak, ako si to jeho celospoločenský význam vyžaduje. V hnutí Republika sme pripravení naplniť spoločenskú objednávku a poskytnúť Slovensku moderný školský systém hodný 21. storočia, reflektujúci na aktuálne požiadavky trhu práce, postavený na tradičných hodnotách, národnej hrdosti a láske k vlasti.
Program pre jednotlivé časti
ŠKOLSTVO
„Len múdri a zdraví ľudia dokážu tvoriť múdru a zdravú spoločnosť.“
hnutie REPUBLIKA
Vzdelaní a zdraví občania sú základným pilierom fungujúcej a prosperujúcej spoločnosti. Mnohým svetovým „elitám“ vyhovuje fakt, že ľudstvo od 70. rokov minulého storočia každou generáciou hlúpne (v priemere o 7 bodov IQ), pretože človek bez kritického myslenia je ľahko ovládateľný a nekladie odpor. Či je už toto hlúpnutie spôsobené rýchlym napredovaním informačno-komunikačných technológií alebo postupným upadaním školských vzdelávacích systémov faktom zostáva, že pri všetkých realizovaných testovaniach (monitory, písomné maturity a iné) sa aj na Slovensku každoročne zisťujú vážne nedostatky študentov pri riešení úloh, v ktorých je nutné využiť kritické myslenie. Žiaci majú častokrát problémy so spracovaním informácií, indukciou, dedukciou, argumentáciou či tvorbou vlastných záverov. Našou úlohou preto zostáva urobiť všetko pre to, aby bola ďalšia generácia schopná vytvárať si vlastné úsudky, aby vedela rozpoznať škodlivé tendencie, a aby nekriticky neprijímala všetko, čím ju dnes kŕmia masmédiá a iné organizácie sledujúce výhradne vlastný profit. Deti a mládež musíme učiť ako majú myslieť, nie čo si majú myslieť. Musia dostať adekvátnu výchovu a vzdelanie, priaznivé podmienky pre svoj osobnostný rast, pre rozvoj pozitívneho prístupu k sebe, spoločnosti a životnému prostrediu.
Jedným z našich cieľov je preto aj odideologizovanie vzdelávacieho systému. Škola má byť primárne miestom výchovy a vzdelávania žiakov, miestom prípravy na ich ďalší rodinný a profesijný život. Okrem týchto funkcií má škola zabezpečovať aj prevenciu sociálno-patologických javov, ktorá sa, žiaľ, pod zásterkou boja za ľudské práva, v poslednom období stala zneužívaným prostriedkom na šírenie škodlivých ideológií a vštepovanie zvrátených hodnôt mladej generácii. Z dôvodu mravnej ochrany detí a mládeže preto nedovolíme politickým mimovládnym organizáciám propagujúcim ideológiu LGBTIQ+, či iné deštruktívne ideológie, vykonávanie ich činnosti na pôde škôl a školských zariadení. Je našou osobnou zodpovednosťou zabrániť úpadku spoločnosti prostredníctvom adekvátnej výchovy ďalších generácií.
Našim hlavným cieľom je vychovať úspešných a šťastných ľudí, ktorí si budú ctiť a prijímať tradície nášho národa, svoje tvorivé úsilie a prácu budú brať ako povolanie, a budú uvedomelými občanmi Slovenskej republiky. Vybaviť našu mladú generáciu modernými vedomosťami odpovedajúcimi na výzvy 21. storočia, ktoré si vyžadujú pokrok vo výučbe informatiky, cudzích jazykov a telesnej výchovy a zároveň posilnia národnú identitu a ochranu našich tradičných hodnôt.
Finančné prostriedky, ktorými v súčasnosti rezort Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu disponuje, musia byť z dôvodu jeho obmedzenosti využívané s raciom. Štát preto musí v prvom rade zabezpečiť a finančne podporovať chod vlastných – štátnych inštitúcií.
Aby školstvo na Slovensku fungovalo, potrebujeme v prvom rade kvalitných pedagógov, ktorí budú svoje vedomosti šíriť ďalej a obohacovať nimi ďalšie pokolenia. To oni sú najdôležitejším elementom v procese výchovy a vzdelávania našich detí. V posledných desaťročiach však, namiesto pomoci zo strany vládnych garnitúr, došlo k výraznému poklesu spoločenského statusu ich povolania, čo sa negatívne odzrkadlilo aj na ich počte a následne aj na samotnej kvalite vzdelávania na Slovensku. Mladí ľudia nemajú záujem o učiteľské povolanie. Až 80% absolventov pedagogických fakúlt, ako aj absolventov prírodovedeckých fakúlt s pedagogickým zameraním nikdy nenastúpi na tento výkon povolania, alebo do dvoch rokov odíde kvôli nízkemu ohodnoteniu, nedostatočnému základnému platu a príliš veľkým byrokratickým požiadavkám so strany zamestnávateľa, od ktorého to vyžaduje vyššia inštancia.
Hlavným dôvodom prečo Slovensko trpí nedostatkom kvalitných a plne kvalifikovaných pedagogických zamestnancov je poddimenzovaný nástupný plat, ktorý nedokáže mladému človeku s vysokoškolským vzdelaním častokrát pokryť ani základné životné náklady, ak sa rozhodne učiť mimo svojho trvalého bydliska. Školy nemajú veľa možností ako z vlastných rozpočtov prideliť učiteľovi akýkoľvek benefit (školský byt, príspevok na bývanie, príspevok na dovolenku, pomoc pri hľadaní zamestnania pre jeho partnera atď.). Ak by to školy dokázali, záujem o učiteľské povolenie by výrazne stúpol a školy by si na pracovnom trhu vedeli vyberať čím by mali väčšiu možnosť získať kvalitného a kvalifikovaného pedagóga. Schválime preto zákon o výstavbe obecných nájomných bytov. Mestám a obciam poskytneme financie na ich výstavbu, pričom časť z týchto bytov bude prioritne prideľovaná začínajúcim učiteľom.
Najdôležitejším krokom pri riešení aktuálnej situácie je zvýšenie tabuľkového ohodnotenia pedagogických zamestnancov, nie len tých začínajúcich, ale aj tých skúsených, s adekvátnym počtom odpracovaných rokov. Pokým nástupný plat začínajúceho učiteľa v materskej škole bez praxe nedosiahne aspoň 1,5 násobok minimálnej mzdy a ostatné stupne ohodnotenia tabuľkovej mzdy nebudú naň nadväzovať, slovenský vzdelávací systém nikdy nepriláka dostatok mladých a ambicióznych ľudí.
Pedagógovia to v súčasnosti nemajú vôbec jednoduché, úcta k ich povolaniu sa vytratila natoľko, že často musia zápasiť so šikanou zo strany žiakov či povýšeneckým a nespolupracujúcim správaním zo strany rodičov. Obzvlášť ženy vykonávajúce pedagogické povolanie majú v tomto smere ťažkosti, ktoré často končia až ich odchodom z pedagogického zboru. Spoločenský status a motiváciu mladého pedagóga vykonávať túto profesiu by teda výrazným spôsobom dokázalo ovplyvniť tiež legislatívne zaradenie učiteľov medzi verejných činiteľov v súvislosti s výkonom ich povolania. Každý osobný útok na ich osobu v súvislosti s výkonom ich učiteľského povolania by tak bol prísnejšie postihnuteľný.
Škola musí byť slobodnou akademickou pôdou, zbavenou korzetu ideológie, zbavenou strachu vysloviť slobodne svoj názor, zbavená ostrakizácie a šikany ľudí s odlišnými názormi než aké šíria mainstreamové médiá. Škola musí u detí vytvoriť pocit lásky a dôvery, musí v nich podporovať kritické, samostatné myslenie a schopnosť šíriť svoje názory nekonfliktne a v rámci moderovanej diskusie. Musí v nich pestovať schopnosť tolerovať iné názory a názorových oponentov nepokladať za svojich nepriateľov. Ľudský pokrok bol vždy výsledkom férového súboja ideí, nápadov a rôznych prístupov. Dovoľme preto mládeži hľadať pravdu a nevnucujme jej len tú svoju!
Problematiku výchovy a vzdelávania budeme riešiť v týchto oblastiach:
1. Materské a základné školy
Predprimárne a primárne vzdelávanie detí je mimoriadne dôležité. Súčasná právna úprava zákona č. 209/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) dostupnosť predprimárneho vzdelávania detí garantuje až v piatom roku života dieťaťa, kedy zaväzuje riaditeľa spádovej materskej školy povinnosťou prednostne prijať na povinné predprimárne vzdelávanie deti s trvalým pobytom v obci a deti umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu. Mnohým pracujúcim rodičom to však situáciu nerieši. Po absolvovaní rodičovskej dovolenky (niektorí aj skôr) sú z existenčných dôvodov nútení vrátiť sa späť do práce a zabezpečiť svojmu dieťaťu starostlivosť v niektorej z materských škôl. Problémom sú ich súčasné kapacity, ktoré na pokrytie dopytu nepostačujú. Súkromné materské školy sú zas pre väčšinu rodín z finančných dôvodov neprijateľným riešením. Zabezpečenie dostupnosti miesta v predškolskom zariadení, pre každé dieťa od 3 rokov veku je nutnosťou a jedným z hlavných pilierov zdravého a prepracovaného predškolského systému vzdelávania.
Ak chceme Slovensko podporiť v pôrodnosti a zvrátiť negatívne demografické prognózy, nemôžeme zároveň stavať mladé rodiny do roviny rozhodovania či dieťa mať a riskovať tak existenčné problémy, alebo žiť v relatívnom dostatku aj za cenu vzdania sa založenia vlastnej rodiny. Štát im musí byť aj v tomto smere nápomocný. Preto budeme podporovať budovanie nových materských škôl a zvyšovanie kapacít tých súčasných. Je potrebné využiť všetky dostupné zdroje, ako napríklad Plán obnovy a odolnosti, Európske štrukturálne fondy či štátny rozpočet na dobudovanie predškolských zariadení (hoci aj modulového typu) tam, kde si to demografická krivka vyžaduje a dopyt po predškolskom zariadení je enormný.
Kým sa nedobuduje sieť štátnych materských škôl bude rodičom vyplácaný kompenzačný príspevok vo výške poplatkov, ktoré si účtuje najbližšie súkromné predškolské zariadenie, podľa trvalého pobytu rodiča dieťaťa. Predprimárne vzdelávanie detí musí byť bezplatné a dostupné.
Pri primárnom vzdelávaní budeme presadzovať modifikáciu kurikulárnej reformy bývalej vlády, najmä transformáciu ročníkov na cykly, ktorých štruktúra je nelogická a pri prípadnej realizácii aj problematická najmä pre neplnoorganizované školy. Ak nechceme z našich detí vychovať analfabetov, je napríklad neakceptovateľné, aby podmienka, že žiak vie čítať, musela byť naplnená až do konca ukončenia prvého cyklu, teda skončením tretej triedy základnej školy.
Sme presvedčení, že na úprave a aktualizácii štátnych vzdelávacích programov jednotlivých predmetov musia pracovať v prvom rade pedagógovia v spolupráci s psychológmi a ostatnými partnermi, aby sa predišlo ďalšiemu znižovaniu vedomostnej úrovne žiakov.
Aby sme našich žiakov viedli k vlastenectvu a národnej hrdosti navrhujeme, aby bol do každého školského vzdelávacieho programu na druhom stupni základných škôl a prvom stupni 8-ročných gymnázií zaradený predmet Regionálna výchova. Jeho opodstatnenosť je zdôvodnená obsahovou náplňou, nakoľko má interdisciplinárny charakter a generalizuje a syntetizuje poznatky z viacerých predmetov v jeden harmonický celok. Žiak si na základe osvojených poznatkov a absolvovaných exkurzií buduje hlboký vzťah k svojmu rodisku a vlasti. Je mimoriadne dôležité, aby žiak vedel povedať, na čo zo svojho regiónu je hrdý, poznal jeho základný hudobný repertoár a vedel opísať zvyky a tradície kraja, v ktorom vyrastal a žije, pretože ako sa hovorí „keď nevieš odkiaľ kráčaš, nevieš kam kráčaš.“ Uvedomenie si svojej identity a dôležitosti na mape Európy a sveta je jedným zo základných predpokladov budúcnosti slovenského národa.
Do vzdelávacích osnov základných škôl zaradíme tiež praktické cvičenia v oblasti brannej výchovy a civilnej ochrany obyvateľstva.
Globalizačné procesy zasiahli aj pole edukácie. V snahe pripraviť naše deti na budúcu spoluprácu so zahraničnými partnermi vo všetkých životných oblastiach, sa v minulosti na školách zaviedlo jazykové vzdelávanie. V plnej miere túto myšlienku podporujeme, pretože neznalosť cudzích jazykov spôsobuje pre národ diskrimináciu a sociálnu izoláciu.
Na úrovni primárneho vzdelávania však razíme ideu, že je lepšie vedieť jeden svetový jazyk na vysokej úrovni, ako dva na nepoužiteľnej úrovni. Navrhujeme preto zrušenie druhého cudzieho jazyka na základných školách ako povinného predmetu. Takto získané dve disponibilné vyučovacie hodiny týždenne navrhujeme použiť na posilnenie vzdelávania v prvom cudzom jazyku vo forme konverzácií. V súčasnosti sa totiž pri výuke jazyka viac dbá na výuku gramatiky, pozabúda sa však na to, že v aplikačnej praxi sa žiak stretne viac s konverzovaním ako gramatickými cvičeniami. Ak sa nespojí teória s praxou, výsledkom takejto výuky je, že žiaci sa boja v cudzom jazyku nahlas rozprávať, aj napriek bezproblémovo zvládnutej gramatike.
Aby sme však nebrzdili žiakov so zjavným talentom na cudzie jazyky zabezpečíme im na pôde základných škôl bezplatné jazykové vzdelávanie v druhom svetovom jazyku realizované po vyučovaní v rámci voľnočasovej činnosti.
Západná kultúra významným spôsobom posilnila dekadenciu súčasnej spoločnosti. Mediálny pretlak násilia, vulgarizmov a zvrátenej sexuality výrazne ovplyvňuje vnímanie sveta mladou generáciou. Tento škodlivý kultúrny obsah narúša zdravý mravný, fyzický a psychický vývoj detí a mládeže, ktoré sú vďaka nemu hypersexualizované, čo nemôžeme z pohľadu výchovy ďalších generácií podceňovať. Namiesto zvrátených vyučovacích hodín sexuálnej výchovy na školách, ktorá by mala zostať prioritne záležitosťou výchovy v rodinnom prostredí, preto budeme na úrovni materských a základných škôl podporovať výučbu predmetu Výchova k manželstvu a rodičovstvu ako protiváhy k pretláčajúcej sa Gender ideológii a LGBTIQ+ propagande západu. Jej cieľom bude príprava mladej generácie na rolu rodiča v tradičnej rodine, ktorú tvorí muž-otec, žena-matka a deti. Namiesto feminizmu a šovinizmu budeme žiakov vychovávať v zmysle úcty k sebe, ale aj k opačnému pohlaviu.
Žijeme v 21. storočí, čomu musí byť prispôsobené aj vzdelávanie v našich školách. Bez využívania informačno-komunikačných prostriedkov to už nepôjde. Ak chceme pripraviť naše deti na život, musíme ísť s dobou a zaistiť školám adekvátne technické vybavenie a odborne pripravený personál.
Kvôli transpozícii značnej časti voľného času detí a mládeže do virtuálneho priestoru posilníme v rámci vyučovacích hodín informatiky prevenciu online rizikového správania žiakov (ochrana pred kyberšikanou, internetovou kriminalitou, pedofilmi, šírením detskej pornografie atď.), ktoré začalo predstavovať vážny spoločensko-výchovný problém. Na potlačenie excesívneho správania žiakov spojeného s využívaním smart zariadení a minimalizovanie narúšania vyučovacieho procesu (strata udržania pozornosti žiakov) zmeníme vyhlášku o základných školách, a po vzore Francúzska a Holandska, obnovíme plošný zákaz používania mobilných telefónov, tabletov a inteligentných hodiniek na všetkých základných školách.
V posledných rokoch, sa technické vzdelávanie zredukovalo len na obsluhu výpočtovej techniky. Naši žiaci úplne stratili manuálne zručnosti a následne aj vzťah k fyzickej práci. Aj keď sa nedávno stali Technické práce opäť povinným predmetom a školy znova zriadili a vybavili dielne, je potrebné dať tomuto predmetu adekvátny akcent. Výsledok nášho snaženia sa v blízkej budúcnosti kladne prejaví vo väčšom záujme o štúdium na stredných odborných školách a vysokých školách s technickým zameraním.
Okrem práce s informačno-komunikačnými technológiami budeme teda žiakov tiež podporovať v rozvoji ich manuálnej zručnosti a pohybe. Aktívne športovanie zohráva okrem významnej úlohy prevencie sociálno-patologických javov aj úlohu prevencie chorobnosti žiakov. Na základných a stredných školách preto vytvoríme priaznivé materiálne, personálne a finančné podmienky pre zavedenie tretej hodiny telesnej výchovy v rámci vyučovacieho týždňa. V súčasnosti žiaľ mnohé školy nedisponujú vhodnými podmienkami na jej úspešnú realizáciu.
Pri primárnom a sekundárnom vzdelávaní nemôžeme tiež zabudnúť na integráciu či inklúziu žiakov s mentálnym, fyzickým ako aj kombinovaným typom postihnutia. Tieto sú kvôli špeciálnym metódam využívaným pri práci s postihnutými osobami, veľmi dôležitým faktorom determinujúcim samotný vzdelávací proces. Špeciálne triedy majú v uvedenom spôsobe edukácie v rámci začleňovania do spoločnosti nepopierateľný význam. Pre samotného pedagóga však nie je jednoduché, začleniť do kolektívu bežných detí žiaka s mentálnym postihnutím (Dawnov syndróm, ADHD, DMO) bez pomoci asistenta učiteľa či osobného asistenta dieťaťa. Integráciu a inklúziu hendikepovaných žiakov do špeciálnych tried budeme podporovať tak, aby tým nebol narušený výchovno-vzdelávací proces intaktných žiakov v triede.
V boji za kvalitné školstvo budeme vždy presadzovať dostupnosť vzdelávania pre všetkých bez rozdielu. O to viac si uvedomuje potrebu vzdelávania detí z neprispôsobivých, sociálne znevýhodnených marginalizovaných skupín. Len intenzívnou výchovou a vzdelávaním bude možné dosiahnuť ich skutočnú sociálnu integráciu do života majoritnej spoločnosti. Budeme preto iniciovať vytvorenie internátnych vzdelávacích programov navrhnutých špeciálne pre potreby žiakov základných škôl, pochádzajúcich z neprispôsobivých sociálnych skupín. Cieľom týchto programov bude vytvorenie stabilného a podporujúceho prostredia pre ich výchovu a vzdelávanie, ktoré posilní ich sociálne zručnosti a pripraví ich na produktívne začlenenie sa do spoločnosti. Zabezpečíme adekvátne financovanie týchto internátov, vrátane podpory kvalifikovaného pedagogického a podporného personálu. Vytvoríme tiež prepojenie týchto internátnych programov s lokálnymi školami a vzdelávacími inštitúciami.
2. Stredné školy
Súčasný problém nášho stredného školstva pramení z faktu celkovej straty prestíže vzdelania na Slovensku. Gymnáziá stratili svoju prestíž a zo škôl výberových sa stali školami náborovými. Odliv žiakov na cestu všeobecného vzdelania spôsobil nedostatok žiactva na stredných odborných školách, ktorých hlavným cieľom je profesijná príprava kvalifikovaných odborníkov a remeselníkov pre prax.
Ich absolventi sa stali nedostatkovým „artiklom“ na našom trhu práce, čo v súčasnosti pociťuje väčšina zamestnávateľov, ale aj bežný občan, ktorý má častokrát problém riešiť štandardné životné situácie, ako je oprava pračky, toalety, plynového kotla a pod. Vo všetkých sférach priemyslu a služieb chýba pracovná sila.
Situácia na trhu práce sa stala natoľko neúnosnou, že zamestnávateľské zväzy uvažujú o vyplnení vznikajúcej diery na trhu práce cudzincami, ktorý budú ochotní pracovať manuálne. V slovenských fabrikách chýbajú strojári, vo firmách elektrikári, v službách kuchári či inštalatéri, zato máme obrovské množstvo vyštudovaných politológov, právnikov, sociológov atď., ktorí si po absolvovaní štúdia nevedia nájsť prácu v odbore, pretože trh je nimi presýtený.
Je absolútne nelogické riešiť tento problém dovozom cudzej pracovnej sily v dobe, keď sa Slovensko nachádza na nelichotivej špičke rebríčka v najvyššej nezamestnanosti spomedzi všetkých krajín V4. Jedinou možnosťou ako Slovensko zachrániť pred prichádzajúcou zamestnaneckou krízou a nastupujúcou migráciou je racionalizácia stredného a vysokého školstva s heslom: „Čím skôr, tým lepšie“.
Na elimináciu negatívneho vplyvu regionálnych mikropolitík vyjmeme stredné školstvo z kompetencií samosprávnych krajov a vrátime naspäť pod pôsobnosť Ministerstva školstva vedy, výskumu a športu. Následne budeme v spolupráci s rezortom práce, sociálnych vecí a rodiny presadzovať návrat k dlhodobému plánovaniu. Plán prognosticky určí aké profesie bude slovenský pracovný trh potrebovať v najbližších 5-10 rokoch a na jeho základe budú otvorené študijné odbory a určené počty prvých tried na jednotlivých stredných školách.
Prioritne budeme podporovať činnosť stredných odborných škôl. V zmysle vytvorenia vhodných podmienok pre odborné vzdelávanie žiakov budeme podporovať rozšírenie duálneho vzdelávania.
Systém duálneho vzdelávania na Slovensku potrebuje podporu štátu v prvom rade na strane legislatívy, a preto zabezpečíme prioritnú podporu stredných odborných škôl, ktoré vzdelávajú v systéme duálneho vzdelávania a podporu zamestnávateľov, ktorí umožňujú vzdelávanie žiakov v tomto systéme. Ide predovšetkým o málopočetné skupiny žiakov, ktoré nie je možné umiestňovať vo veľkých priemyselných podnikoch, ale vzdelávajú sa v duálnom systéme v malých firmách a u živnostníkov (remeslá, osobné služby). Poskytovateľom duálneho vzdelávania na strane zamestnávateľov tiež zabezpečíme výhodnejšie legislatívne podmienky, tak, aby ich motivovali k takejto forme realizácie odborného a praktického vzdelávania.
Prostredníctvom kariérnej výchovy a poradenstva odbornými pedagógmi a zamestnancami podnikov a firiem budeme motivovať žiakov a ich rodičov v profesijnom rozhodovacom procese už na základných školách (následne na stredných odborných školách), pričom budú zohľadnené požiadavky profesijných potrieb v regiónoch, záujmové požiadavky žiakov, škôl, zamestnávateľov a spoločnosti. Ku kariérnemu nasmerovaniu budú v maximálnej miere využívané spoločné aktivity odborných škôl a zamestnávateľov v rámci dní otvorených dverí na stredných odborných školách a lokálnych podnikoch. Prostredníctvom prezentácie technickej vybavenosti odborných škôl na teoretickú prípravu budeme tiež zvyšovať motiváciu ďalších zamestnávateľov zapojiť sa do duálneho systému vzdelávania.
Spolu s odbornými školami, žiakmi a zamestnávateľmi do procesu duálneho vzdelávania zapojíme aj domáce priemyselné zväzy, štátne a podnikové výskumné a skúšobné ústavy. Cieľom tejto spolupráce bude vzájomné zvyšovanie teoretických a praktických vedomostí a skúseností, ale aj prezentácia konkurencieschopnosti zainteresovaných subjektov.
Uvedeným však v žiadnom prípade nechceme dehonestovať gymnaziálne vzdelávanie, práve naopak. Gymnáziá boli roky symbolom združovania slovenskej inteligencie. Prostriedkom, ako im opätovne prinavrátiť stratenú prestíž a štatút výberových škôl je paradoxne zníženie ich masovej dostupnosti. Počty prvých tried na jednotlivých gymnáziách budú určované centrálne za základe vyššie spomínaného viacročného plánu dopytu trhu práce s prihliadnutím na regionálne špecifiká.
Štúdium na gymnáziu musí byť opäť výsadou nadpriemerných vedomostí a intelektu. Navrhujeme preto, zmenu systému prijímania žiakov na gymnáziá prostredníctvom prijímacích pohovorov na celoštátnej úrovni, ktorých úlohou bude vyselektovanie žiakov s potenciálom pokračovať v štúdiu na vysokej škole a zastávať intelektuálne náročnejšie profesie. Jednotnými požiadavkami na uchádzačov zabezpečíme objektivitu prijímacieho konania a znížime možnosť korupčného správania zo strany rodičov žiakov a vzdelávacích inštitúcií na lokálnej úrovni.
3. Vysoké školy
Vysoké školy musia byť skutočne nezávislé a nesmú podliehať politickým a iným nežiadúcim vplyvom. Zasadíme sa preto o to, aby v budúcnosti akékoľvek necitlivé zásahy do akademickej samosprávy neboli možné, resp. boli mimoriadne sťažené. Cestou k naplneniu prísľubu je zákonné (ústavné) zakotvenie akademickej samosprávy ako garancie nezávislosti a kvality vysokých škôl.
Slovenské vysoké školstvo nie je nekvalitné, svoju prestíž však stráca najmä kvôli nízkej uplatniteľnosti absolventov v praxi. Rovnako ako stredné školstvo, aj vysoké školstvo musí reflektovať na požiadavky pracovného trhu. Zatiaľ čo v súčasnosti niektoré pracovné oblasti trpia nedostatkom zamestnancov, iné sú naopak presýtené. V druhom prípade absolventi vysokých škôl končia na úradoch práce, alebo vykonávajú iné povolanie než to, na ktoré boli v školskom vzdelávacom systéme pripravovaní. Týka sa to až 37 % Slovákov, čo z pohľadu štátu predstavuje enormné mrhanie finančnými zdrojmi, ktoré boli vynaložené na ich štúdium.
Aby štát prosperoval, musí vedieť nastaviť systém vzdelávania tak, aby plnil svoje základné funkcie. Preto cielenými opatreniami finančnej aj nefinančnej povahy podporíme práve tie študijné odbory a programy (technické smery, zdravotníctvo a i.), ktorých absolventi sú žiadaní na našom pracovnom trhu. Toto vyžaduje úzku kooperáciu s rezortom práce, sociálnych vecí a rodiny, zamestnávateľmi, ako aj vysokými školami, a dlhodobé plánovanie, ktoré poskytne jasný obraz o vysokoškolských študijných odboroch a programoch, ktoré bude potrebné podrobiť nevyhnutným opatreniam.
Percento absolventov stredných škôl odchádzajúcich do zahraničia je vysoké. S tým úzko súvisí aj „odliv mozgov“, keďže v zahraničí študujúci študenti zväčša ostávajú žiť v krajine, v ktorej si počas štúdií vytvorili zázemie. S vyššou uplatniteľnosťou na slovenskom trhu práce príde aj zvýšená motivácia absolventov stredných škôl pokračovať v štúdiu na Slovenských vysokých školách. Motivácia bude o to vyššia, ak im slovenské vysoké školy budú vedieť poskytnúť lukratívne podmienky na štúdium zodpovedajúce požiadavkám 21. storočia. Sme preto pripravení investovať do obnovy priestorov (vrátane školských internátov) a technického zabezpečenia vysokých škôl, ktoré im umožní naplno prejaviť svoj potenciál a obstáť v konkurencii zahraničných vysokých škôl. Navrhujeme preto navýšenie ročných verejných výdavkov do vysokých škôl na úrovni 30 – 50 %, v závislosti od výkonu ekonomiky. Za nevyhnutnú v tomto smere tiež považujeme stabilizáciu metodiky financovania vysokých škôl.
Vyhovujúce priestory, kvalitné materiálne zabezpečenie a motivujúce finančné ohodnotenie okrem iného podnieti kvalitných absolventov zotrvať a pôsobiť v oblasti vedy a výskumu. V súčasnosti je pravidlom, že sú úväzky vysokoškolských učiteľov uzatvárané na dobu určitú v rozsahu 1 – 5 rokov. Obmedzenie ich dĺžky považujeme za mimoriadne zlý krok, ktorý výrazne znížil atraktivitu povolania vysokoškolského učiteľa. Zmluvy na dobu určitú komplikujú učiteľom život vo viacerých oblastiach (sťažený prístup k hypotekárnym, úverom a pod.). Našou ambíciou je zatraktívniť toto povolanie aj tým, že zákonom zaistíme, aby vysokoškolský učitelia, tak ako ktorýkoľvek iní zamestnanci, mohli byť opäť zamestnávaní na dobu neurčitú. Sme presvedčení, že toto opatrenie nebude mať negatívny dopad na kvalitu ich práce, naopak, táto zmena eliminuje neistotu a priestor pre svojvôľu nadriadených zamestnancov vo vzťahu k učiteľom, a umožní im naplno sa venovať svojmu kariérnemu rastu a zvyšovaniu kvality svojej práce.
V posledných rokoch mali na prestíž vysokých škôl významný vplyv aj verejne rezonujúce kauzy plagiátorstva vládnych predstaviteľov. Aby sa do budúcna takéto prípady neopakovali, budeme sa snažiť o zefektívnenie súčasne nastavenej kontroly záverečných prác. Táto potreba vzrastá o to viac z dôvodu uzákonenia podmienky ukončenia vysokoškolského štúdia prostým vykonaním obhajoby záverečnej práce a zrušením vykonania štátnych skúšok z kľúčových študijných predmetov. Súčasné nastavenia systému Centrálneho registra záverečných prác (CRZP) preukazuje výrazné nedostatky, keďže každým akademickým rokom sa s napĺňajúcou kapacitou zvyšuje aj percento zhody v originalite jednotlivých záverečných prácach (najmä pri humanitných študijných odboroch), a ich finálne zhodnotenie je následne ponechané na samotné fakulty, čo vytvára priestor na korupčné správanie, plagiátorstvo a znovupošliapavanie prestíže slovenského vysokého školstva.
4. Celoživotné vzdelávanie
Človek sa učí celý život, a preto budeme podporovať našich občanov aj na poli celoživotného vzdelávania. Prioritne sa však zameriame na zvýšenie kvality a dostupnosti ďalšieho profesijného vzdelávania, ktoré má priamu väzbu na profesijné zaradenie jednotlivca a jeho pracovné uplatnenie, a tým aj na jeho ekonomickú aktivitu.
Finančne preto podporíme akreditované inštitúcie zabezpečujúce kvalifikačné a rekvalifikačné vzdelávanie dospelých, ak budú vzdelávať v nedostatkových profesiách.
Doba a s ňou aj požiadavky pracovného trhu sa rýchlo menia. Pracovník si už nevystačí len s pôvodnou kvalifikáciou, ktorú získal počas svojich školských čias. Je preto potrebné neustále ju obnovovať, dopĺňať, upevňovať, prehlbovať a rozširovať. Práve kvalifikačné a rekvalifikačné vzdelávanie dospelých je jedným z relevantných prostriedkov, ako pomôcť Slovákom k vyššej pracovnej konkurencieschopnosti a zároveň uspokojiť dopyt zamestnávateľov po odborne pripravených zamestnancoch.
Aby sme znížili dopyt pracovného trhu po odborných zamestnancoch a pracovníkoch v službách, budeme tiež podporovať systém overovania a uznávania kvalifikácie získanej v zahraničí, a taktiež v neformálnom vzdelávaní a informálnom učení. Prostredníctvom legislatívnej úpravy zákona 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) následne zabezpečíme, aby na základe výstupu z overovania kvalifikácií (osvedčenie) bolo absolventom umožnené otvorenie živnosti a podnikanie v danom odbore.
V rámci záujmového vzdelávania dospelých finančne (jednorazovým príspevkom udeleným po úspešnom absolvovaní vzdelávania) podporíme jazykové vzdelávanie ukončené medzinárodne uznávanými jazykovými certifikátmi. Slovensko potrebuje rásť a svoje obchodné, spoločenské a politické kontakty budovať aj na medzinárodnej úrovni. Naučme sa preto povedať svetu, kto sme!
VEDA A VÝSKUM
1. Dofinancovanie vedy a výskumu
Vedu a výskum vnímame ako nástroj pokroku. Jej súčasný stav na Slovensku je však výsledkom dlhodobej ignorácie tejto významnej oblasti zo strany bývalých vládnych predstaviteľov. Ak sa porovnáme s našimi najbližšími susedmi, spomedzi krajín V4 investujeme do vedy najmenej financií. V porovnaní s inými štátmi Európskej únie Slovensko vo financovaní vedy a výskumu rapídne zaostáva a pohybuje sa na posledných priečkach tohto rebríčka. Priemer investícií do vedy za celú Európsku úniu predstavuje 735 eur na jedného obyvateľa, na Slovensku je to však len 168 eur. V tomto nelichotivom postavení nás predbiehajú už len balkánske štáty, ktoré do vedy a výskumu investujú len zanedbateľne.
Investície, ktoré Slovensko vynakladá na podporu vedy a výskumu za posledných 10 rokov vykazuje minimálny rast. V dlhodobom trende nepresahujú 0,8 % HDP. Od roku 2004 investície do vedy na Slovensku stúpli o 0,33 % HDP, kým napríklad v susednom Maďarsku o 0,62 %, v Poľsku o 0,77 % a v Česku o 0,79 %. Podiel výdavkov určených na vedu a výskum zo štátneho rozpočtu predstavuje u nás len 0,79 %. Je preto najvyšší čas investovať aj do tejto oblasti.
Slovenská veda potrebuje dofinancovanie, aby sa v celoeurópskom priestore stala konkurencieschopnou. Preto navrhneme jej dofinancovanie s garantovaným nárastom o 0,2 % HDP každý rok, kým nedobehneme priemernú hodnotu investícií ostatných krajín V4.
V rámci grantových agentúr APVV, VEGA, KEGA navrhneme zvýšenie rozpočtu pre jednotlivé projektové výzvy. V oblasti vedy a výskumu budeme podporovať najmä aplikovaný výskum v spolupráci s firmami a fabrikami (obzvlášť slovenskými). Tak, aby mal každý vedecko-výskumný projekt praktický zmysel a neskončil len založený niekde v šuplíku.
Keďže si uvedomujeme, že štátna pokladnica nie je bezodná, slovenská veda sa musí stať konkurencieschopnou aj v medzinárodných meradle a finančné prostriedky musí začať čerpať aj z externých zahraničných zdrojov. Problémom, ktorý v tejto oblasti dlhodobo vnímame je najmä nízka úspešnosť v podávaní medzinárodných vedeckých projektov ERC, Horizont, MSCA. Doposiaľ boli napríklad na Slovensku riešené len 3 ERC granty. Aby sme pomohli slovenským vedcom uspieť na poli medzinárodnej vedy získať finančné prostriedky pre ich vedeckú činnosť, navrhujeme nie len vypracovanie dlhodobého zámeru a koncepcie rozvoja vedy na Slovensku na obdobie 10 rokov, obsahujúceho detailné analýzy a scenár vývoja vedy na Slovensku tak, aby sa slovenskí vedci a veda stali konkurencieschopní v zahraničí, ale aj vytvorenie komplexnej informačnej databázy k riešeniu zahraničných projektov Horizont, ERC, MSCA, v rámci ktorej budú organizované školenia pre potenciálnych žiadateľov o uvedené granty.
Slovensko je malá krajina a vzájomné väzby jednotlivcov sa často (protekčne či diskriminačne) prejavujú aj pri posudzovaní vedeckých projektov za desaťtisíce až státisíce eur. Aby sa zabránilo plytvaniu finančných prostriedkov na nezmyselné projekty, eliminovala sa akákoľvek diskriminácia vyplývajúca z osobného zaujatia hodnotiteľov a zabezpečila sa maximálna transparentnosť pri posudzovaní vedeckých projektov, navrhujeme zverejňovanie mien všetkých, ktorí na posudzovanie projektu mali vplyv (posudzovatelia, spravodajca) aj s ich odôvodnením hodnotenia na webových portáloch grantových agentúr. Každý hodnotiteľ si predsa musí stáť za svojim názorom a v prípade verejnej konfrontácie si ho musí vedieť aj argumentačne obhájiť.
2. Podpora vedeckých pracovníkov a talentov
Uvedomuje si, že bez kvalitných vedcov to nepôjde. Ľudský kapitál je preto jedným zo základných parametrov úspechu v tejto oblasti. V súčasnosti však dochádza k masívnemu odlivu mozgov do zahraničia, ktorý je spôsobený najmä nevhodnými podmienkami pre realizáciu vlastného výskumu. Na Slovensku ešte stále nie sú vytvorené podmienky, ktoré by motivovali mladého vedca ostať v rodnej krajine a neodísť za lepšími podmienkami do zahraničia. Týmto sa zväčšuje aj generačná medzera medzi slovenskými vedcami, ktorú bude čoskoro problém vyplniť. Predpokladom vysokej kvality vedy a výskumu sú teda okrem finančných investícií aj kvalitne pripravené a vzdelané ľudské sily. Na Slovensku v súčasnosti evidujeme len niečo okolo 16-tisíc výskumníkov, čo predstavuje 2,79 výskumníka na 1000 obyvateľov. Je to opäť najmenej z krajín V4. Pre porovnanie v susednom Česku je to 3,7 výskumníka na 1000 obyvateľov. Uvedomujeme si že samotný počet výskumníkov nemusí priamo hovoriť o kvalite vo vede a výskume, ale považujeme ho za významný predpoklad jej naplnenia.
Zotrvanie mladých vedcov na Slovensku podporíme postupným zvyšovaním platov vedcov na úroveň priemeru Európskej únie.
Na udržanie motivácie začínajúcich vedcov navrhneme tiež vytvorenie grantovej agentúry zameranej na podporu mladých vedeckých pracovníkov do 35 rokov, ktorým sa v súčasnosti na poli slovenskej vedy ťažko presadzuje, nakoľko musia častokrát súperiť v rovnakých projektových výzvach s ostrieľanými vedcami – docentami a profesormi s dlhoročnou (niekedy až 30 ročnou) praxou.
V rámci začínajúcej vedeckej činnosti mladým vedcom – doktorandom študujúcim v externej forme štúdia umožníme byť oficiálnou súčasťou riešiteľských tímov v rámci projektov slovenských grantových agentúr APVV, VEGA, KEGA, čím dostanú možnosť čerpania finančných zdrojov z projektového rozpočtu na oprávnené projektové činnosti (publikačná činnosť, účasť na vedeckých konferenciách atď.). Je nemysliteľné, aby bol akýkoľvek začínajúci vedecký pracovník diskriminovaný na základe formy štúdia, ktorú si zvolil.
V rámci udržania mladých vedcov dosahujúcich vo vede a výskume excelentné výsledky navrhneme, aby boli ich postdoktorandské pozície hradené po dobu 3 – 4 rokov zo štátneho rozpočtu.
Sme presvedčení, že Slovensko je plné inteligentných ľudí, ktorí majú v oblasti vedy a výskumu obrovský potenciál. Mladú generáciu však treba v tomto smere dostatočne motivovať. Preto tiež navrhujeme vytvorenie nových grantových schém, prostredníctvom ktorých podporíme popularizáciu vedy na základných, stredných a vysokých školách tak, aby sa zvýšil záujem o doktorandské štúdium a následne o prácu vedca.
ŠPORT
Šport bol, je a vždy aj bude integrálnou súčasťou sociálneho a kultúrneho sveta. Je prostriedkom socializácie, integrácie a humanizácie spoločnosti, nástrojom upevňovania národnej identity a medzinárodného porozumenia. Šport plní celý rad funkcií, ako napríklad sociálno-emocionálnu, socializačnú, integračnú, biologickú, preventívnu, kompenzačnú a mnohé ďalšie.
Našim cieľom je zabezpečiť systémovú podporu športu, ktorý je tiež neoddeliteľnou súčasťou zdravého fyzického a duševného vývoja detí a mládeže. Nezabúdame však ani na dospelú populáciu, pretože šport zoceľuje a upevňuje charakter i telesnú odolnosť každého jedinca. Fyzické aktivity prispievajú k predĺženiu priemerného veku života, pôsobia ako primárna prevencia srdcovo-cievnych chorôb či obezity.
Rozvoj a dostupnosť športu a pohybových aktivít preto podporíme na celom území SR. A to nielen v športových kluboch pre dospelých a mládež, ale aj na školách vo forme intenzívnejšej telesnej výchovy, športových súťaží, krúžkov a kampaní podporujúcich zdravý životný štýl.
Podporu športu budeme rozvíjať najmä v týchto oblastiach:
1. Rozvoj a podpora športu na školách
V rámci podpory športu v materských školách budeme deti od malička viesť k pohybu zábavným a nenásilným spôsobom tak, aby si k nemu vytvorili pozitívny vzťah. Je potrebné vzbudiť u nich záujem a sprístupniť im rôzne druhy športov veku primeraným spôsobom.
Našim základným cieľom je, aby deti na základných a stredných školách viacej športovali. Aktuálna situácia je totiž alarmujúca nielen v absencii potrebných pozitívnych zmien v motorickej výkonnosti žiakov, v zmenách ich postojov a záujmu o šport a pohybovú činnosť, ale aj prudkého nárastu chorôb z nedostatku pohybu, ako je napríklad obezita.
Aktívne športovanie zohráva okrem významnej úlohy prevencie chorobnosti žiakov aj úlohu prevencie sociálno-patologických javov. Na základných a stredných školách preto vytvoríme priaznivé materiálne, personálne a finančné podmienky pre zavedenie tretej hodiny telesnej výchovy v rámci vyučovacieho týždňa. V súčasnosti žiaľ mnohé školy nedisponujú vhodnými podmienkami na jej úspešnú realizáciu.
Za posledné desaťročia rapídne stúpol počet žiakov trpiacich rôznymi obmedzeniami pohybového aparátu, poruchami pozornosti či inými diagnózami, ktoré im neumožňujú aktívne zapojenie sa do bežných hodín telesnej výchovy. Budeme preto v týchto prípadoch presadzovať garanciu individuálneho a špeciálneho prístupu v rámci hodín zdravotnej telesnej výchovy.
V rámci zabezpečenia vhodných podmienok na šport mládeže podporíme rozvoj športovej infraštruktúry v rámci jednotlivých miestnych a regionálnych samospráv. Ako príklad nám slúžia škandinávske krajiny Dánsko, Švédsko, Nórsko a Fínsko, kde má každá obec s počtom obyvateľov nad 3000 vybudovanú viacúčelovú športovú halu.
Aby bola možná adresná podpora športu detí a mládeže, je nutné vytvorenie systematického, transparentného a prehľadného systému financovania športu na základných a stredných školách zo strany štátu a samospráv.
Keďže športom sa budujú aj sociálne väzby, budeme tiež podporovať prepojenie športu na základných a stredných školách so združovacou samosprávou tvorenou športovými klubmi pri zabezpečovaní športových aktivít, a to za pomoci rozvoja a podpory regionálnych a celorepublikových súťaží v rôznych oblastiach športu.
Za účelom tvorby, rozvoja a koncepcie národnej politiky v oblasti rozvoja športu v Slovenskej republike navrhujeme realizáciu pravidelných koordinačných stretnutí predstaviteľov miestnych a regionálnych samospráv, ako zriaďovateľov základných a stredných škôl, spolu s riaditeľmi základných a stredných škôl so zástupcami ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu a ostatných relevantných orgánov štátnej správy na úseku športu na tzv. tripartitnej úrovni.
Navrhujeme tiež zriadenie športových akadémií v rámci vyšších územných celkov, kde budú športovať mladí talentovaní športovcovi v rámci duálneho vzdelávania. Úlohou štátu, v spolupráci so zriaďovateľmi týchto športových akadémií, bude zabezpečenie dlhodobého financovania a fungovania týchto akadémií po personálnej, finančnej a materiálno technickej stránke. Súčasne zadefinujeme študijné programy, ktoré po ich absolvovaní budú pre profesionálnych športovcov garantovať lepšiu uplatniteľnosť na trhu práce v rámci národných športových zväzov a športových klubov, čím sa vytvorí kontinuita po skončení profesionálnej kariéry profesionálneho športovca a jeho následného uplatnenia na trhu práce v oblasti športu.
Zabezpečíme, aby mal každý športový talent možnosť profesionálneho rastu, a aby profesionálny šport nebol len pre deti bohatých rodičov. Chceme, aby Slovensko reprezentovali v zahraničí tí najlepší z najlepších, a aby naša krásna hymna znela víťazne na podujatiach po celom svete. Zagarantujeme preto prístup k športu u detí z nízkopríjmových rodín za pomoci vytvorenia prehľadnej a transparentnej dotačnej pomoci formou športových poukazov, aby bol šport prístupný pre všetky deti bez ohľadu na ich sociálny a ekonomický status v rámci spoločnosti.
Uvedomujúc si negatívnu skutočnosť, že obdobie prechodu medzi strednou a vysokou školou patrí k obdobiu, kedy najviac mladých a talentovaných športovcov prestáva športovať z rôznych dôvodov, ako napríklad štúdium na vysokej škole, zabezpečenie príjmu pre seba a členov rodiny atď., je potrebné prijať viaceré zmeny v oblasti rozvoja a podpory športu v čase, keď profesionálni športovci študujú na vysokých školách.
Profesionálnym športovcom hrajúcim v dvoch najvyšších športových seniorských ligách v rámci konkrétneho športu, pri slovenských reprezentantoch, a to bez ohľadu na individuálny alebo kolektívny šport, v rámci ktorého reprezentujú Slovenskú republiku, vieme pomôcť našim športovým talentom garanciou schválenia individuálneho študijného plánu na strednej a vysokej škole.
Pre profesionálnych športovcov študujúcich na vysokých školách zavedenie športové štipendiá ako formu príspevku na rozvoj a zdokonalenie ich profesionálnej kariéry.
Rozvoj a podporu univerzitného športu na Slovensku podporíme tiež vytvorením celonárodných a regionálnych univerzitných líg a športových súťaží, ktoré budú priamo finančne podporované národnými športovými zväzmi. Vzniknuté náklady na ich chod budú zväzom refundované prostredníctvom dotačných schém Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
2. Podpora štátnej reprezentácie a významných športových podujatí
Systémová a dlhodobá podpora štátnej reprezentácie je veľmi dôležitou súčasťou celkovej koncepcie rozvoja a podpory športu na Slovensku. Preto zvýšime finančnú podporu na prípravu reprezentantov. Dobré športové výsledky, zisky titulov majstrov sveta a olympijských víťazov, robia pozitívny marketing Slovenska na celom svete.
V rámci úspešnej prezentácie slovenského športu na domácej pôde tiež navrhujeme vytvorenie prehľadnej a transparentnej schémy podávania žiadostí o finančnú dotáciu na podporu zvlášť významných športových podujatí na Slovensku aj v rámci športov, ktoré nemajú dlhodobo zabezpečené financovanie v systéme financovania športu na Slovensku (typickým príkladom je napríklad motoristický šport).
Ak chceme, aby nás vo svete brali ako profesionálov, musíme profesionálmi byť! Výstavba národných športových štadiónov v rôznych športoch musí patriť k hlavným prioritám v podpore štátnej reprezentácie. Budeme sa preto snažiť o hľadanie rôznych optimálnych finančných riešení pri výstavbe národných športových štadiónov pre rôzne športy, aby moderné športoviská slúžili potrebám štátnej reprezentácie.
3. Rekodifikácia športového práva na Slovensku
Uvedomuje si skutočnosť, že celkový rozvoj športu na Slovensku je možné zabezpečiť len kvalitnou legislatívou v oblasti športového práva.
Financovanie slovenského športu sa zo strany štátu preukázalo ako náročné a nedostačujúce. Vo väčšine prípadov sú športovci a športové kluby pri zabezpečovaní svojej činnosti odkázaní na sponzorské dary z podnikateľského prostredia. Štát by mal teda donorov v podpore športu motivovať minimálne formou prispôsobenia vlastnej legislatívy. Sme preto pripravení podporiť reformu financovania športu so súkromných zdrojov podnikateľských subjektov vytvorením dostatočnej a vhodnej právnej úpravy sponzorského, ktorá prinesie pre podnikateľské subjekty dostatočné daňové výhody z jeho poskytnutia.
Na podporu športu na Slovensku znovelizujeme zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a zákon č. 228/2019 Z .z. o príspevku za zásluhy v oblasti športu. Prostredníctvom novelizácie druhého z uvedených zákonov máme ambíciu zvýšiť morálnu, materiálnu, ale aj finančnú odmenu pre profesionálnych športovcov, ktorí v oblasti profesionálneho športu dosiahli kvalitné športové úspechy pod štátnou vlajkou Slovenskej republiky.
V oblasti športového práva sa tiež zasadíme o vyriešenie dlhodobého legislatívneho problému, ktorým je právny status profesionálnych športovcov a na to nadväzujúce sociálnoprávne a daňovo-právne aspekty.
Na základe vznesenej požiadavky Slovenského olympijského a športového výboru, ako strešnej organizácie športu na Slovensku, budeme tiež podporovať zriadenie národného Športového arbitrážneho tribunálu – rozhodcovského súdu pre šport, ktorý bude kvalifikovanosťou personálneho obsadenia a rýchlosťou konania predstavovať vhodnú alternatívu voči súdnemu rozhodovaniu sporov v športe. Jeho zriadením sa zároveň odbremenia športové zväzy, ktoré sú v súčasnosti povinné jednotlivo vytvárať orgány na riešenie sporov v športe.
4. Financovanie športu
V súčasnosti sú rôzne oblasti športu financované prostredníctvom osobitných finančných schém, ktoré tvoria spletitú a neprehľadnú schému financovania športu na Slovensku, ako napríklad financovanie športu policajných klubov, financovanie športu v rezortných štátnych športoviskách, finančné príspevky do športu od národnej lotériovej spoločnosti a pod. Z dôvodu zvýšenia transparentnosti a zjednodušenia tohto financovania navrhujeme vytvorenie Národnej koncepcie a stratégie v oblasti financovania športu na Slovensku.
Jej súčasťou bude okrem iného aj zavedenie minimálneho príspevku na člena športového klubu do 23 rokov alebo športovej organizácie s takýmto športovcom, ktorý bude poukázaný priamo športovému klubu alebo v individuálnych športoch priamo športovcovi.
Na podporu slovenského športu v navrhovanej reforme presadíme tiež možnosť poukázať občianskemu združeniu z oblasti športu zvýšený finančný príspevok v hodnote 10 % z dane z príjmov fyzických a právnických osôb.
Slovenská republika je na chvoste rebríčka finančnej podpory a investícií do športu na všetkých úrovniach. Tie by mali dosiahnuť v celkovom súčte minimálne výšku 0,1 % HDP. Urobíme teda všetko pre to, aby sa finančné zabezpečenie určené na prípravu športovcov zvýšilo ideálne až do výšky, kedy športovanie mládeže nebude zaťažovať rodinné rozpočty a športovanie v rámci klubovej činnosti bude výrazne vyššie kryté prostredníctvom štátu. Finančné zabezpečenie športových klubov by malo byť plne kryté zo štátnych zdrojov, z finančných príspevkov sponzorov a marketingových partnerov.
5. Ochrana športu pred politizáciou a dúhovou ideológiou
Odmietame vnášanie politických a dúhových ideológií do športu. Preto zastavíme pretláčanie dúhovej agendy na športové podujatia a zneužívanie športu na indoktrináciu spoločnosti zvrátenými ideológiami. Taktiež odmietame zneužívanie športu ako nástroja geopolitického boja.
Biologické predpoklady jednotlivých pohlaví definujú maximálne fyzické limity výkonnosti a sily pre obe z nich. Je preto logické, že sa ženské športové výkony nedajú porovnávať s tými mužskými. Nedovolíme, aby pri akejkoľvek športovej disciplíne v ženskej kategórii pretekali transsexuálni muži a ženské športovkyne boli diskriminované len preto, že si to tak zvrátení podporovatelia dúhovej ideológie želajú.