Program pre rodiny a sociálnu starostlivosť


Štát tu musí byť pre ľudí!
Vláda tu nemá byť len na to, aby vyberala od občanov dane a odvody, ale predovšetkým na to, aby zabezpečila spravodlivú sociálnu politiku a životné istoty ľuďom – najmä tým, ktorí sa ocitnú v núdzi.
Cieľom hnutia REPUBLIKA je posilniť sociálnu politiku štátu a zabrániť ďalšiemu zbedačovaniu poctivých ľudí. Za prioritu v tejto oblasti považujeme zastavenie negatívneho demografického trendu a vytvorenie podmienok pre zvýšenie pôrodnosti slušných rodín. Nechceme, aby Slovensko dopadlo ako vymierajúce štáty západnej Európy, ktorých pracovné trhy sú závislé od prijímania imigrantov.
Preto výrazne navýšime štátnu podporu pre pracujúce rodiny s deťmi. Bez ďalšej generácie totiž nebude mať kto v budúcnosti pracovať ani na našich dôchodcov. Materskú dávku budeme vyplácať od vystavenia tehotenskej knižky, zvýšime daňový bonus a poskytneme daňové prázdniny rodičom detí tak, aby im zostalo viac peňazí a času pre deti. Nedeľu ustanovíme ako deň pracovného pokoja, podobne ako v Rakúsku. Slovenským rodinám poskytneme bezúročné štátne pôžičky alebo im pomôžeme získať cenovo dostupný nájomný byt.
Sociálnu politiku postavíme na princípe spravodlivosti a zásluhovosti, aby sa viac oplatilo pracovať ako len poberať dávky. Občania, ktorí sa nechcú prispôsobiť nemôžu dostávať zadarmo to, čo si všetci ostatní musia platiť. Pre pracujúcu chudobu, ktorá sa chce vymaniť zo špirály predražených dlhov, poskytneme výhodné sociálne úvery a štátne finančno-právne poradenstvo pre hľadanie riešení v ťažkých životných situáciách.
Zavedieme bezplatné rekvalifikácie, aby si ľudia mohli nájsť lepšiu prácu a dokázali pružnejšie reagovať na potreby pracovného trhu. Podporíme integráciu a zamestnávanie zdravotne postihnutých a vytvoríme podmienky pre návrat opatrovateliek a ošetrovateliek zo zahraničia späť na Slovensko. Späť k ich rodinám, späť k Slovákom odkázaným na ich starostlivosť a pomoc.
Postaráme sa o slovenských dôchodcov, ktorí budovali náš štát. Zastavíme neustále zvyšovanie dôchodkového veku a z daní a dividend zo strategických podnikov zvýšime dôchodky tak, aby sa z nich dalo žiť slušne a dôstojne.
Vďaka priaznivému trendu v oblasti rodinnej politiky a demografie zabezpečíme udržateľnosť dôchodkového systému. Oslobodením zdravotníctva od finančných skupín sprístupníme kvalitnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých občanov. Zodpovednou a vyváženou zahraničnou politikou zastavíme zdražovanie energií a zabezpečíme pokoj a stabilitu pre šťastný život na Slovensku.
Čítajte viac:
Odborný garant
PhDr. Eduard Kočiš
predseda Odborného tímu pre sociálne veci a rodinu
kocis@hnutie-republika.sk
SPRAVODLIVÁ SOCIÁLNA POLITIKA A ISTOTY PRE ĽUDÍ
Vláda musí svojou sociálnou a rodinnou politikou pomáhať tým najzraniteľnejším skupinám v štáte a tak vytvoriť podmienky pre ich plnohodnotný život.
Cieľom hnutia REPUBLIKA je posilniť sociálnu politiku štátu a zabrániť ďalšiemu zbedačovaniu poctivých ľudí. Za prioritu v tejto oblasti považujeme finančnú a inštitucionálnu podporu mladým rodinám s deťmi. Zlepšenie podmienok pre každodenný život rodín s deťmi má zároveň prispieť k zastaveniu negatívneho demografického trendu. Nechceme, aby Slovensko dopadlo ako vymierajúce štáty západnej Európy, ktorých pracovné trhy sú závislé od prijímania imigrantov.
Preto výrazne navýšime štátnu podporu pre pracujúce rodiny s deťmi. Materskú dávku budeme vyplácať od vystavenia tehotenskej knižky, zvýšime daňový bonus a poskytneme daňové prázdniny rodičom detí tak, aby im zostalo viac peňazí a času pre výchovu detí. Slovenským rodinám poskytneme bezúročné štátne pôžičky, alebo im pomôžeme získať cenovo dostupný nájomný byt.
S bývaním pomôžeme aj seniorom. Podporíme vytváranie asistovaného bývania v mestách a obciach. Legislatívne uľahčíme a finančne podporíme riešenie bytovej situácie starnúcej populácie, ktorá sa ešte vie o seba postarať, ale už potrebuje čiastočnú pomoc. Úpravou legislatívy, ako aj priamou finančnou pomocou, umožníme mestám a obciam vytvárať asistované bývanie pre seniorov ako medzistupeň medzi vlastným bývaním a domovmi dôchodcov.
Sociálnu politiku postavíme na princípe spravodlivosti a zásluhovosti, aby sa viac oplatilo pracovať ako len poberať dávky. Pre pracujúcu chudobu, ktorá sa chce vymaniť zo špirály predražených dlhov, poskytneme výhodné sociálne úvery a štátne finančno-právne poradenstvo pre hľadanie riešení v ťažkých životných situáciách.
Zavedieme bezplatné rekvalifikácie, aby si ľudia mohli nájsť lepšiu prácu a dokázali pružnejšie reagovať na potreby pracovného trhu. Podporíme integráciu a zamestnávanie zdravotne postihnutých, vytvoríme podmienky pre návrat opatrovateliek a ošetrovateliek zo zahraničia späť na Slovensko.
Postaráme sa o slovenských dôchodcov, ktorí budovali náš štát. Zastavíme neustále zvyšovanie dôchodkového veku. Z daní a dividend, zo strategických podnikov zvýšime dôchodky tak, aby sa z nich dalo žiť slušne a dôstojne. Vďaka priaznivému trendu v oblasti rodinnej politiky a demografie zabezpečíme udržateľnosť dôchodkového systému. Oslobodením zdravotníctva od finančných skupín sprístupníme kvalitnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých občanov.
Obsah
- Sociálna poisťovňa a dôchodkový systém
- Sociálna práca
- Dlhodobá nezamestnanosť a čierna práca
- Sociálne podnikanie
- Umiestňovanie klientov v Domovoch sociálnej starostlivosti /DSS/ a Zariadeniach pre seniorov /ZPS/
- Integrácia detí s poruchou autistického spektra
- Podporné školské tímy
- Projekty pomoci
- Občania s ťažkým zdravotným postihnutím /ŤZP/ a držitelia preukazu ťažkého zdravotného postihnutia
- Prosociálna a prorodinná politika štátu
- Návrat opatrovateliek späť na Slovensko
- Daňové prázdniny pre mladé rodiny
- Sociálne pôžičky pre pracujúcu chudobu
- Pomoc pre najzraniteľnejšie skupiny
- Sociálne služby
Sociálna poisťovňa a dôchodkový systém
1. Dôchodkový systém
Vytvoríme opäť kategórie na možný skorší odchod do dôchodku a určíme presný odchod do dôchodku pre každého, kto pre našu spoločnosť odpracoval adekvátny čas.
1.1 Prispievanie do dôchodkového fondu aj z iných zdrojov – využijeme zdroje príjmov pre SR aj z iných zdrojov a takto zabezpečíme jeho udržateľnosť. Zdroje pre posilnenie dôchodkového systému budeme hľadať aj v zdanení vysokoziskových monopolných podnikov, resp. v navrátení strategických podnikov štátu. Taktiež posilníme dlhodobý sporiaci pilier dôchodkového systému, na ktorého finančnú bezpečnosť bude dohliadať štát. Takto bude dôchodkový fond stabilný a silný, aj pre ďalšie generácie a budú sa z neho môcť vyplácať vyššie dôchodky.
1.2 Vyplácanie 13. a 14. dôchodku – navrhneme dôchodcom každoročne vyplácať 13. a 14. dôchodok. Vyplácanie týchto mimoriadnych dôchodkov však považujeme len za dočasné a zástupné riešenie, kým nezastabilizujeme výšku riadneho mesačného dôchodku na čiastke, z ktorej dokážu seniori dôstojne žiť. 13. a 14. dôchodok bude samozrejme v rovnakej výške pre každého dôchodcu.
1.3 Zabezpečenie kúpeľnej liečby – budeme finančne prispievať na formu aktívneho oddychu a zabezpečíme raz ročne kúpeľný pobyt pre každého dôchodcu v dĺžke 7 dní. Kúpeľná liečba je účinný nástroj pozdvihnutia životnej úrovne starnúceho obyvateľstva. Zároveň by sme tým pomohli obnoviť a rozvinúť slovenské kúpeľné zariadenia, v ktorých dochádza k zlepšeniu vitality človeka.
1.4 Kategorizácia dôchodkov – navrhneme dôchodkové kategórie, ktoré zabezpečia navýšenie dôchodku podľa náročnosti a dĺžky vykonávanej činnosti počas aktívneho života.
1.5 Opatrovanie – vytvoríme výhodné podmienky, pre poskytovanie opatrovateľských služieb aj na Slovensku, aby táto forma opatrovania bola atraktívna a finančne prijateľná aj na Slovensku a nielen v zahraničí. Starší ľudia by neboli umiestňovaní v domovoch DSS.
1.6 Denný stacionár – zákonnou formou zabezpečíme povinné zriaďovanie denných stacionárov pre starších ľudí pre samosprávne celky nad 5000 obyvateľov. Tomuto kroku bude predchádzať zriadenie inštitútu asistovaného bývania, ktoré bude tvoriť medzistupeň pri určitej forme odkázanosti.
1.7 Zmena v dovŕšení dôchodkového veku – postupne zmeníme tento systém tak, aby muži odchádzali do dôchodku dovŕšením 60 rokov svojho veku a ženy takisto s tým, že za každé narodené dieťa sa žene skráti obdobie odchodu do dôchodku o 6 mesiacov. Všetko za predpokladu adekvátne odpracovaného času – minimálne 25 rokov na území SR.
1.8 Zavedieme jednotný systém valorizácie dôchodkov u všetkých poberateľov – vrátane príslušníkov OS SR , polície a ostatných bezpečnostných zložiek, a to v úzkej súčinnosti s MO a MV SR. Valorizácia pre všetky spomínané kategórie bude realizovaná vždy k 1. januáru kalendárneho roku.
2. Lepšie prepojenie inštitúcií
Vzájomná dôsledná spolupráca všetkých štátnych inštitúcií je viac ako dôležitá. Kooperácia medzi ÚPSVaR, daňovým úradom, inšpektorátom práce a verejnoprávnou SP, je nevyhnutná. Zabezpečíme ich funkčné elektronické prepojenie novým jednotným systémom tvoreným a spravovaným informatikmi – zamestnancami štátu.
3. Sociálna poisťovňa a správne nastavenie jej fungovania
Vylepšíme princípy zásluhovosti, principiálnosti a adresnosti, ktoré nám zabezpečia trvalú udržateľnosť sociálneho systému a stabilné fungovanie SP. Prehodnotíme vyplácanie sociálnych dávok, nakoľko aj zamestnanec pracujúci za minimálnu mzdu, či skrátený pracovný čas, je väčším benefitom pre spoločnosť ako čistý a celoživotný poberateľ sociálnych dávok. Našim cieľom je práceschopnému obyvateľstvu umožniť pracovať. Nechceme vychovávať profesionálnych poberateľov sociálnych dávok, ktorí nie sú pre spoločnosť žiadnym prínosom. Terajšie pravidlá na platenie sociálnych odvodov adekvátne zmeníme a znovelizujeme.
4. Odpolitizovanie sociálnej poisťovne
Odpolitizujeme túto inštitúciu a nahradíme ju skutočnými odborníkmi s dlhoročnou praxou v danej oblasti. Taktiež navrhujeme, aby sa zmenilo jej postavenie – mala by sa z nej stať štátna inštitúcia.
5. Väčšie právomoci pre sociálnu poisťovňu
Je nutné rýchlejšie a lepšie reagovať na vytvárajúce sa dlhy voči SP a zároveň nedovoliť zamestnávateľom pokračovať v takýchto praktikách.
Sociálna práca
1. Sociálna práca, vzdelávanie a kreditný systém v sociálnej oblasti
Pripravíme adekvátne prepracovanú legislatívu na zastavenie úbytku týchto profesií, ale najmä k zlepšeniu pracovných podmienok. Je nevyhnutné nastaviť legislatívne všetky procesy a kompetenčné rámce s dôrazom na dôstojnosť človeka.
2. Kvalita sociálnych služieb
Zvýšime systém kvality a spokojnosti poberateľa sociálnej služby, ktorá musí byť pre každého poskytovateľa sociálnej služby vždy na prvom mieste.
3. Mobbing a Bossing v zamestnaní
Budeme sa intenzívne venovať úprave legislatívy, ktorá bude slúžiť na priamu a najmä účelovo poňatú ochranu pred mobbingom a bossingom.
Dlhodobá nezamestnanosť a čierna práca
1. Sociálna a rodinná pohoda – vyrovnaný život
Právo človeka na vyrovnaný a nedigitalizovaný život – zachováme pre občana možnosť využívať služby štátu v elektronickej forme alebo v klasickej „papierovej“ forme – čiže osobne, alebo poštou. Nebudeme akceptovať sankcie od štátu za odmietnutie používania elektronických schránok. Ľudia majú mať slobodnú voľbu výberu komunikácie so štátom, ktorý platia zo svojich daní.
Podpora rodiny – obmedzíme sobotný predaj v maloobchodných prevádzkach iba do 18:00 hodiny a nedeľný predaj v maloobchodných prevádzkach do 12:00 hodiny. Obmedzenie sa nebude týkať prevádzok, kde je majiteľ zároveň aj zamestnancom, prípadne ak ide o rodinný podnik.
Dôstojný dôchodok – postupne nastavíme dôchodkový systém tak, aby sa výška minimálneho dôchodku pri 40 odpracovaných rokoch rovnala výške minimálnej mzdy v čistom. Do odpracovaných rokov sa bude započítavať aj denné vysokoškolské štúdium.
2. Zdravý pracovný trh
Úprava podmienok poberania pomoci v hmotnej núdzi – zavedieme systém ohraničenia dĺžky poberania Pomoci v hmotnej núdzi práceschopným obyvateľstvom.
Intenzívny boj s čiernou prácou – znížime daňovú povinnosť v menej rozvinutých regiónoch, s prihliadnutím na etnickú, vekovú a vzdelanostnú skladbu obyvateľstva.
Riešenie dlhodobej nezamestnanosti – vytvoríme pracovné miesta v štátnych podnikoch, kde nie je potrebná vysoká kvalifikácia a úplné stredoškolské vzdelanie (napríklad v oblasti stavebníctva a poľnohospodárskej výroby). Týmto ráznym, ale najmä efektívnym opatrením znížime počet dlhodobo nezamestnaných o viac ako 80 %.
Psychologická pomoc a poradenstvo pre dlhodobo nezamestnaných – prostredníctvom podporných a motivačných tímov na ÚPSVaR, pozitívne vplývať na dlhodobo nezamestnaných pri ich opätovnom návrate na trh práce.
Popularizácia práce na skrátený úväzok – každý pracovník pracujúci hoci aj na skrátený úväzok vytvára hodnoty aj prostredníctvom daní a odvodov štátu. Nie je pre štát príťažou, ale tvorcom ekonomických a sociálno – pracovných vzťahov.
Ochrana a podpora zamestnávateľov znevýhodnených uchádzačov – štátne orgány budú pomáhať zamestnávateľom, ktorí zamestnajú znevýhodnených uchádzačov.
Zvýšená podpora menej rozvinutých regiónov – znížime daňové zaťaženie na všetkých zamestnancov v danom regióne a rovnako znížime aj daň z príjmu.
3. Kvalitné pracovné prostredie pre zamestnancov vo verejnej správe
Zvýšime minimálnu mzdu, od čoho sa odvíja aj automatické zvýšenie tabuľkových platov. Kvalitné pracovné prostredie a spokojnosť zamestnancov verejnej správy je nevyhnutné pre správne fungovanie služieb pre občana.
Sociálne podnikanie
Zlepšenie sociálneho podnikania na Slovensku – doplníme alebo úplne prerobíme znenie zákona 112/2018 Z. z., ktoré znemožňuje dynamický rozvoj sociálneho podnikania na Slovensku. Nastavíme a vytvoríme jednotnú smernicu cez ústredie práce sociálnych vecí a rodiny. Je to dôležité pre lepšiu koordináciu všetkých ÚPSVaR a ich príslušných oddelení na čerpanie dodatočných nákladov pri sociálnom podnikaní. Pripravíme výzvy na čerpanie štrukturálnych fondov EÚ smerované výlučne len pre regionálne sociálne podniky.
Umiestňovanie klientov v Domovoch sociálnej starostlivosti /DSS/ a Zariadeniach pre seniorov /ZPS/
Nedostatky pri umiestnení klienta do Domovov sociálnej starostlivosti prípadne do Zariadenia pre seniorov – zmeníme patričnú legislatívu a to formou doplnenia zákona o ochrane zamestnancov vo všetkých typoch zariadení sociálnych služieb. Táto zvýšená ochrana je potrebná z dôvodu rizikovosti práce v týchto zariadeniach. Budeme systematicky riešiť dofinancovanie platov sociálnych pracovníkov, ktoré je v dnešnej dobe nedocenené, napriek náročnosti a zodpovednosti ich práce.
Integrácia detí s poruchou autistického spektra
Integrácia detí s poruchou autistického spektra / PAS / v škôlkach a školách – špeciálne sa začneme venovať všetkým nedostatkom v tejto sfére na základe skúseností či už zriaďovateľov, alebo rodičov.
Asistenti učiteľa a osobní asistenti žiaka – na základe neúnosnej situácie v oblasti potreby asistentov učiteľov a žiakov so špeciálnymi potrebami začneme promptne a adekvátne konať. Zabezpečíme, aby došlo k radikálnej zmene tejto dôležitej a iba na oko riešenej situácii.
Nedostatočná vzdelanosť asistentov a pedagógov – zmeníme školský vzdelávací systém a školský vzdelávací program, ktorý potrebuje permanentné a zmysluplné vzdelávanie asistentov a školských pedagógov formou terapeutických kurzov či workshopov.
Lepšia komunikácia s rodičmi zo strany pedagógov – lepším financovaním tried s integrovaným žiakom zabezpečíme zvýšenú mieru empatie aj zo strany pedagógov, nakoľko ich náročnejší výkon povolania oproti kolegom bez takéhoto žiaka bude adekvátne ocenený. Rodič s úplným stredoškolským vzdelaním bude môcť pôsobiť zároveň ako asistent učiteľa, čo uľahčí a zjednoduší vyučovací proces.
Financovanie škôl a škôlok – zabezpečíme viac financií na asistentov, aby mohli svoju úlohu v rámci pomoci žiakovi plniť na sto percent, a aby ich prítomnosť bola čo najviac efektívna a spĺňala svoj význam. V prípade prijatia dieťaťa s autizmom do školského integračného zariadenia bude štát musieť prideliť jednoznačne primeranú a adekvátnu finančnú podporu.
Podporné školské tímy
Integrácia a podporné tímy v školách – zmeníme zaradenie členov odborného tímu do samostatných mzdových tried a taríf, aby bol reálny záujem o prácu takýchto zamestnancov škôl. Školy si nemôžu dovoliť zaplatiť odborníkov podporných tímov na plné úväzky, ktoré sú potrebné na kvalitnú podporu na školách. Preto niekde môžeme vidieť na školách jedného psychológa, ktorý musí zvládať aj agendu špeciálneho či sociálneho pedagóga, alebo naopak, špeciálny pedagóg má na starosti agendu psychológa. Kvalitné ohodnotenie a začlenenie do plných tabuľkových platových tried je základným stavebným kameňom úspechu pri integrácii žiakov s hendikepom. Projektové zaradenie je v tomto prípade kontraproduktívne.
Projekty pomoci
Projekty pomoci financované z európskych fondov – chceme legislatívne dotiahnuť a upraviť všetky potrebné úkony, aby pomoc mohla byť naozaj realizovateľná a splnila účel. Väčšinou ide o linky pomoci pre týrané a zneužívané ženy, detské linky záchrany a rôzne iné, ktorých základným cieľom je (alebo skôr by malo byť) poskytovanie pomoci pre tých, ktorí ju naozaj potrebujú. Idea týchto projektov je chvályhodná a ich potreba určite nepopierateľná. Väčšina z nich začína, ale i končí v ich vytvorení a obsadení pracovných pozícií. V súčasnosti je na týchto projektoch, vytvorených z finančných zdrojov európskych fondov, najdôležitejšie administratívne vykazovanie činností namiesto konkrétnych riešení a reálnej pomoci. Preto budeme dôsledne kontrolovať nie len zriadenie týchto projektových centier, ale najmä vyžadovať uchopiteľné výsledky.
Občania s ťažkým zdravotným postihnutím /ŤZP/ a držitelia preukazu ťažkého zdravotného postihnutia
Prostredníctvom certifikovaných dodávateľov zmeníme formát a materiálne zloženie preukazu ťažkého zdravotného postihnutia a takýmto spôsobom zabránime jeho falšovaniu. Podobným spôsobom vyriešime aj neustálu problematiku parkovacej karty. Riešenie problematiky neoprávneného parkovania na mieste pre ťažko zdravotne postihnutého / ŤZP / zmeníme formou adekvátnych a pravidelne aktualizovaných sankcií. Ich sprísnenie postupne odstráni tento závažný problém. Zmenou noriem a pravidelnou kontrolou miest označených ako parkovacia plocha pre ťažko zdravotne postihnutých / ŤZP / docielime, že takáto osoba už nebude mať problém zaparkovať na určenom mieste. V tejto oblasti zabezpečíme aj dodržiavanie legislatívy a príslušných VZN v obciach. Zabezpečíme sprísnenie trestov za zneužitie preukazu ťažkého zdravotného postihnutia / ŤZP /, nakoľko v tomto prípade prevencia úplne zlyháva. Zmeníme formu registrácie na mýto a oslobodíme občanov s preukazom ťažkého zdravotného postihnutia / ŤZP / od platenia diaľničnej známky. Zabezpečíme zmenu pri získaní príspevku na motorové vozidlo, čo bude mať za následok menšiu odkázanosť osôb s ťažkým zdravotným postihnutím / ŤZP / na rodinných príslušníkoch. Adekvátne navýšime aj príspevok na chod motorového vozidla, nakoľko jeho terajšia výška je nedostatočná. Zreformujeme posudzovanie kompenzačných príspevkov na ťažké zdravotné postihnutie / ŤZP / podľa princípu zásluhovosti a udržateľnosti. Upravíme posudzovanie všetkých zmien pri osobe z ťažkým zdravotným postihnutím / ŤZP / pôsobiacej ako SZČO.
Prosociálna a prorodinná politika štátu
Postupne nahradíme systém štátnych detských domovov a to spôsobom výchovy profesionálnymi rodičmi. Profesionálnymi rodičmi sa, prirodzene, môžu stať iba partneri opačného pohlavia. Touto zmenou dosiahneme úplné prebratie výchovného bremena z bezprostrednej pôsobnosti štátu na socializačný a prirodzený spôsob výchovy v rodine formou profesionálnych rodičov.
Zvýšime finančnú podporu pracujúcich ľudí s rodinami a najmä malými deťmi formou zníženia, resp. úplného odpustenia daní zo závislej činnosti.
Zabezpečíme vyplácanie opatrovateľského príspevku opatrovanej osobe a nie opatrovníkovi, ako je to momentálne ukotvené v legislatíve. Opatrovaná osoba tak bude vnímaná nielen ako zdroj príjmu pre niekoho, ale už ako plnohodnotný partner, ktorý sa ocitne v úplne inej pozícii.
Zavedieme veľmi výhodné sociálne úvery prostredníctvom štátneho fondu rozvoja bývania / ŠFRB / pre ľudí, ktorí pracujú a ocitli sa z nie vlastnej vôle, v akejsi dlhovej špirále. Každý poctivo pracujúci človek, si zaslúži pomoc ak nie je pre štát príťažou.
Poskytneme bezplatnú rekvalifikáciu zamestnaným ľudom, ktorí si chcú takto zlepšiť a zvýšiť svoje postavenie na terajšom trhu práce. Budú lepšie pripravení a flexibilní ak dôjde k zmenám na pracovnom trhu.
Poskytneme bezúročné pôžičky samosprávam / obciam, mestám, VÚC /, ktoré chcú a majú záujem postaviť nájomné byty na pozemkoch vo vlastníctve miest, obcí a VÚC.
Zabezpečíme úplnú a postupnú DEINŠTITUCIONALIZÁCIU celoročných domovov sociálnych služieb, denných stacionárov a domovov pre seniorov. Bude to najmä formou postupnej, komplexnej, ale najmä nutnej zmeny zákona o sociálnych službách 448/2008 Z. z., na DSS, DS a ZPS s ambulantnou formou, ktorá je najvýhodnejšia pre poberateľa sociálnej služby a najekonomickejšia pre štát.
Návrat opatrovateliek späť na Slovensko
Dôsledne nastavíme úplne nový systém najmä platových podmienok, aby sa takto skúsená skupina pracovníkov vrátila do nášho sociálneho systému. Opatrovateľka by sa vďaka pripravovaným zmenám vedela a mohla postarať aj o vlastných rodičov a príbuzných v pokročilom veku, nakoľko starostlivosť o takto odkázaných seniorov, či ľudí so zdravotným hendikepom je v domácich podmienkach 5 až 10-krát lacnejšia.
Daňové prázdniny pre mladé rodiny
Zavedieme daňové prázdniny rodinám podľa počtu detí. Týmto opatrením vieme zvýšiť klesajúcu krivku pôrodnosti a zároveň zastavíme zlý demografický vývoj na trhu práce. Medzi základné podmienky bude patriť minimálne učňovské vzdelanie rodičov, dovŕšenie vekovej hranice 19 rokov, ale najmä preukázateľná dlhodobá zamestnanosť jedného z rodičov dieťaťa.
Sociálne pôžičky pre pracujúcu chudobu
Chudobnejším občanom, ktorí sa nie vlastnou vinou, ale z objektívnych príčin (napr. v dôsledku nepredvídaných okolností) dostali do finančných ťažkostí poskytneme sociálne úvery. Tento spôsob pôžičiek bude zabezpečovať sociálna poisťovňa. Vieme sem zaradiť aj Covid obdobie, či možnú stratu príjmu z dôvodu poklesu objednávok u zamestnávateľa, úmrtie v rodine, náhlu zmenu zdravotného stavu atď. Títo pracujúci občania pracujú väčšinou za minimálne mzdy. Ak z týchto dôvodov prišli o pravidelný príjem, štát musí zasiahnuť a následne pomôcť.
Pomoc pre najzraniteľnejšie skupiny
Politika zamestnanosti a zmeny na trhu práce z pohľadu štátu – vyvinieme maximálne úsilie pre neustále znižovanie nezamestnanosti, a to najmä fungujúcou tripartitou, adresnou podporou zamestnávateľských subjektov, ako aj zamedzovaním odlivu mladých absolventov stredných a vysokých škôl do zahraničia.
Reforma náhradného výživného na dieťa /zaopatrené či nezaopatrené/ – navrhneme urýchliť tento proces s okamžitým vyplácaním náhradného výživného zo strany ÚPSVaR. Po podaní žiadosti o náhradné výživné zo strany oprávneného a priložení kópie rozhodnutia súdu o platení výživného povinnému, ÚPSVaR do 3 dní o tejto veci rozhodne. V prípade nezákonného konania zo strany oprávneného budú tieto finančné prostriedky vymáhané spätne od oprávneného.
Reforma sociálnej kurately a sociálno – právnej ochrany detí a mládeže – zvýšime ochranu detí v digitálnom priestore formou prednášok na školách. Zabezpečíme systematické vzdelávanie učiteľov v oblasti sociálno-právnej ochrany detí a mládeže, aby dokázali odhaliť počiatky rôzneho psychického, alebo fyzického stresu u detí. Zameriame sa na dôslednejšiu kontrolu a možnosti väčšej represie pracovníkov sociálnej kurately pri dlhodobo nevyhovujúcich životných podmienkach maloletých detí (elektrina, teplá voda, hygienické návyky).
Reforma dávok v hmotnej núdzi a celkovo zákona o hmotnej núdzi 417/2013 Z. z. – predĺžime rozhodovaciu lehotu z 30 dní na 60 dní, s možnosťou predĺženia o ďalších 30 dní. Každý občan, ktorý nemá zásadné zdravotné obmedzenia bude musieť prejaviť záujem o vzdelávanie formou rekvalifikačného kurzu do 6 mesiacov od začatia poberania dávky v hmotnej núdzi. Ak nie, bude mu dávka odobratá. Každý občan, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi viac ako 3 mesiace, a zamestná sa na TPP, dostane po uplynutí skúšobnej doby (3 mesiacov) jednorazový príspevok od štátu vo výške 500 eur.
Reforma dávok v hmotnej núdzi, ich poberanie a upravenie podľa princípu zásluhovosti – ohraničíme dĺžku poberania pomoci v hmotnej núdzi práceschopným obyvateľstvom. Odstránime diskriminačné časti zákona ohľadne pomoci v hmotnej núdzi voči pracujúcim, a to najmä príspevok na nezaopatrené dieťa a príspevok na bývanie. Zintenzívnime kontroly odpracovávania samotných aktivačných činností.
Socializácia marginalizovaných rómskych komunít a sociálne slabších skupín obyvateľstva /vzdelávanie, rekvalifikačné kurzy, zlepšenie aktívnych opatrení na trhu práce/ – prostredníctvom opatrení navrhneme vznik oddelenia na úrade prace sociálnych vecí a rodiny, ktoré bude pracovať s touto skupinou obyvateľstva aj priamo v teréne. Oddelenie bude disponovať odborníkmi z oblasti kariérneho, sociálneho, právneho a ekonomického poradenstva. Pri každej činnosti sa bude zdôrazňovať princíp zásluhovosti a rovnakého metra pred zákonom.
Znížime vek odchodu do dôchodku /terajší systém neustáleho posúvania veku odchodu do dôchodku ide proti vlastným občanom, a znižuje ich kvalitu a dĺžku života na dôchodku/ podľa katalógu náročnosti profesie. Občan SR po odpracovaní minimálne 25 rokov na území SR (v prípade žien sa počíta aj MD) po dovŕšení 60 roku života by mal automaticky nárok na starobný dôchodok. Výška dôchodku po odpracovaní 40 rokov by sa v prípade dobrej ekonomickej situácie v štáte ustálila na priemernej mzde v národnom hospodárstve, a z časti by záležala aj od koeficientu náročnosti jeho celoživotnej práce.
Zvyšovanie rodičovského príspevku podľa princípu zásluhovosti – budeme dôsledne presadzovať princíp zásluhovosti. Kto neodpracoval adekvátny počet dní, za si pravidelne uhrádzal poistné, nemá mať nárok na žiadne zvýšenie. Ak nastávajúci rodičia pracovali a štát na to bude mať zdravý rozpočet, tak sa výška príspevku musí zvyšovať vždy adekvátne inflácii. Nie je naším cieľom, aby deti vyrastali v jasliach už od jedného roka, nakoľko si plne uvedomujeme, že primárna socializácia je v živote každého človeka tá najdôležitejšia.
Reforma zamestnávania osôb z tretích krajín – navrhneme a vo forme legislatívy zapracujeme, aby ÚPSVaR poskytovali pracovné povolenia občanom z 3. krajín výlučne len v regiónoch s nedostatkom pracovnej sily s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 4 %. Nie na úrovni 5 % ako je to v súčasnosti.
Riešenie problematiky jedno rodičovstva – adekvátne zvýšime daňový bonus na dieťa. Zvýšenie výživného, respektíve náhradného výživného na dieťa, aby bolo minimálne vo výške 1,3-násobku životného minima je jedinou cestou proti zneužívaniu systému.
Sociálne služby
1. Zmena častí zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách
Upravíme podmienky zákona, ktoré pomôžu poskytovateľom a prijímateľom sociálnych služieb lepšie sa zorientovať v poskytovaní a v kvalite poskytovaných sociálnych službách a ich zlepšení.
2. Zariadenia s celoročnou pobytovou formou
Doplníme a zároveň ujasníme v zákone terminológiu, najmä však v jeho častiach pri poskytovaní celoročnej pobytovej forme a to konkrétne v § 35 a 36.
3. Kontrola štandardov kvality
U verejných, ako aj u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb zriadime špecializovaný kontrolný orgán, teda istú formu inšpekcie v sociálnych službách, ktorá bude striktne dohliadať na dodržiavanie ľudských práv u prijímateľov sociálnych služieb.
4. Kvalifikačné predpoklady
S ohľadom na stále sa zvyšujúce kvalifikačné predpoklady zabezpečíme, aby sa na personál kladené vzdelávanie konkretizované v zákone 448/2008 Z. z. o sociálnych službách, najmä v § 84, č. 8 v časti Opatrovateľ v bodoch a) b) c) d) e) dostatočne ohraničilo. Taktiež musí dôjsť k zmenám v terminológii.