Program pre obranu a bezpečnosť


Sme verní Slovenskej republike!
Zabezpečenie suverenity, územnej celistvosti SR a bezpečnosti našich občanov patrí medzi priority hnutia REPUBLIKA. Preto presadzujeme posilnenie OS SR a ich následnú transformáciu späť na Armádu Slovenskej republiky. Štruktúry armády musia byť funkčné a efektívne, postavené na národnom a vlasteneckom princípe. Nutnú modernizáciu armády chceme zabezpečiť prioritne prostredníctvom slovenského obranného priemyslu a domácich firiem.
V hnutí REPUBLIKA apriori neodmietame ani kolektívnu obranu či obranné aliancie. História nám ukázala, že mnohé aliancie mali svoj zmysel, napríklad pri spoločnej ochrane Európy pred inváziou moslimov z Osmanskej ríše v 17. storočí. Na takejto forme spoločnej obrany Európy sme pripravení podieľať sa aj dnes.
Avšak súčasnú severoatlantickú alianciu NATO považujeme za prežitok studenej vojny a za zdroj vojenského napätia a konfliktov vo svete. Odmietame agresívnu zahraničnú politiku NATO a nedovolíme, aby bolo Slovensko zatiahnuté do vojenského konfliktu kvôli záujmom USA či iných cudzích mocností. Hnutie Republika je za mier a proti akýmkoľvek vojnám!
Preto razíme po vzore Rakúska víziu vojenskej neutrality SR, a to už aj v rámci súčasného členstva SR v NATO. Po obnove obranyschopnosti SR môžu o vystúpení Slovenska z NATO rozhodnúť občania v referende. Zásadne odmietame rozmiestňovanie cudzích vojsk a základní na Slovensku či účasť našich vojakov v konfrontačných zahraničných operáciách nepodliehajúcich mandátu OSN.
Sme presvedčení, že Slovensko ani Európa tu nepotrebuje prítomnosť americkej armády, ale novú bezpečnostnú architektúru, ktorá bude plne rešpektovať suverenitu a záujmy všetkých európskych štátov (vrátane tých východných), a ktorá nebude slepo podriadená záujmom Washingtonu.
Aj keď obranné aliancie môžu byť niekedy prínosom, história nás poučila, že skutočne spoliehať sa môžeme vždy len sami na seba. A k tomu potrebujeme sebavedomé a silné ozbrojené sily. Pevný železný štít, ktorý bude chrániť rodiny a domovy nás všetkých vo dne aj v noci.
Čítajte viac:
Odborný garant
gen. v.v. PhDr. Jozef Viktorín
vedúci Odborného tímu pre obranu
viktorin@hnutie-republika.sk
Odborný tím pre OBRANU

Odborný tím sa zaoberá koncepciami obrannej politiky v súlade s princípom „Slovensko na prvom mieste“. V rámci obrany a bezpečnosti vypracováva odborný tím riešenia pre strategické ale aj personálne politiky v oblasti činnosti ozbrojených síl, štruktúry riadenia ozbrojených zložiek, ich medzinárodných aktivít, civilnej ochrany, atď.
Vybraní experti z nášho tímu
Životopis sa zobrazí po kliknutí. Viacerých ďalších expertov nezverejňujeme kvôli ich ochrane pred politickým prenasledovaním v práci.

Bc. Marián Ďuriš
člen predsedníctva, poradca europoslanca
expert na zahraničnú politiku, predseda Odborného tímu pre zahraničné záležitosti

gen. v.v. PhDr. Jozef Viktorín
člen predsedníctva, predseda Odborného tímu pre obranu
generál vo výslužbe, expert na vojenskú diplomaciu a legislatívu

Ondrej Ďurica
podpredseda a hovorca hnutia, poslanec NR SR, člen Odborného tímu pre obranu a bezpečnosť a Odborného tímu pre kultúru a médiá, hnutie Republika
člen Výboru NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií, člen Výboru pre obranu a bezpečnosť a náhradník vo Výbore pre európske záležitosti

plk. v.v. Ing. Jozef Žarnovičan
člen Odborného tímu pre obranu
expert na obranu a ľudské zdroje, bývalý riaditeľ kancelárie ministra obrany SR

plk. v.v. Ing. Peter Pukan
krajský predseda v Nitre, predseda Odborného tímu pre štátnu správu a ochranu obyvateľstva
predseda odborného tímu, bývalý zástupca riaditeľa Úradu vojenskej kontrarozviedky

plk. v.v. Mgr. Roman Hubert
člen Odborného tímu pre obranu
expert na silové zložky a vojenské spravodajstvo, bývalý zástupca riaditeľa Úradu vojenskej kontrarozviedky
Program pre funkčnú a efektívnu obranu SR
OBRANA SUVERENITY A ÚZEMNEJ CELISTVOSTI SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Zabezpečenie suverenity, územnej celistvosti SR a bezpečnosti našich občanov patrí medzi priority hnutia REPUBLIKA. Preto presadzujeme dôslednú reformu Ozbrojených síl SR s dôrazom na schopnosti plnenia tejto hlavnej úlohy.
Potrebujeme armádu, ktorá je bojaschopná, pripravená, vycvičená a náležite vyzbrojená, aby mohla efektívne plniť túto úlohu v súlade s Ústavou SR a príslušnými zákonmi. Názov „ozbrojené sily (OS)“ nie je tradičný a nie je ani presný, preto presadzujeme návrat späť k názvu „Armáda Slovenskej republiky“ (ASR), ku ktorej občania SR musia získať stratenú dôveru.
Sme presvedčení, že Slovensko ani Európa tu nepotrebuje prítomnosť americkej armády, ale novú bezpečnostnú architektúru, ktorá bude plne rešpektovať suverenitu a záujmy všetkých európskych štátov (vrátane tých východných) a ktorá nebude slepo podriadená záujmom Washingtonu.
Obsah
Armáda Slovenskej republiky (ASR)
Štruktúry ASR musia byť:
- funkčné a efektívne,
- postavené na prísnom dodržiavaní disciplíny a uplatňovaní nedeliteľnej veliteľskej právomoci, plnení zákonov, vojenských predpisov, smerníc a nariadení.
Príslušníci armády musia byť:
- oddaní vlasti, ktorí chápu službu v armáde v prvom rade ako poslanie a až potom ako zamestnanie,
- čestní a spravodliví profesionáli s vysokým stupňom vlastenectva.
Do procesu nutnej modernizácie a vyzbrojovania armády zapojíme prioritne slovenský obranný priemysel a domáce firmy.
V Hnutí REPUBLIKA a priori neodmietame kolektívnu obranu či obranné aliancie. História nám ukázala, že mnohé aliancie mali svoj zmysel, napríklad pri spoločnej ochrane Európy v 17. storočí alebo koalícia bojujúcich strán v II. svetovej vojne v boji proti nacizmu. Na takejto forme spoločnej obrany Európy sme pripravení podieľať sa aj dnes.
Hnutie Republika je za mier a proti akýmkoľvek vojnám. Preto razíme po vzore Rakúska víziu vojenskej neutrality, pričom presadzovaním vojensky neutrálnejšej politiky chceme začať už aj v rámci súčasného členstva SR v NATO. Po obnove obranyschopnosti suverénnej SR môžu o vystúpení Slovenska z NATO rozhodnúť občania v referende.
Zásadne odmietame rozmiestňovanie cudzích vojsk a základní na Slovensku či účasť našich vojakov v konfrontačných zahraničných operáciách, ktoré nepodliehajú mandátu OSN.
Súčasnú severoatlantickú alianciu NATO považujeme za prežitok studenej vojny a za zdroj vojenského napätia a konfliktov vo svete. Odmietame agresívnu zahraničnú politiku NATO a nedovolíme, aby bolo Slovensko zatiahnuté do vojenského konfliktu kvôli záujmom USA či iných cudzích mocností.
Dosiahnutie vyššie uvedených cieľov si vyžaduje:
- Vypovedať tzv. „Obrannú zmluvu s USA“ (DCA) a zrušiť americké vojenské základne na Slovensku.
- Obnoviť ASR a zabezpečiť jej bojaschopnosť.
- Následne rozhodnúť o vystúpení alebo zotrvaní v NATO prostredníctvom referenda.
Referendum nemôže byť iniciatívou a kampaňou jednej politickej strany. Ak má pritiahnuť dostatok voličov, musí mať občiansky, resp. nadstranícky charakter, ktorý dá rozhodnutiu občanov celospoločenskú záväznosť. Organizácii takéhoto referenda sme pripravení pomôcť.
Hnutie REPUBLIKA je v každom prípade proti zaťahovaniu Slovenska do cudzích vojenských konfliktov, a proti prítomnosti cudzích vojsk na danom území. Tu sa budeme opierať o verejnú mienku a poukazovať na agresívnu podstatu NATO a na nepravdivé výroky či klamstvá, ktoré sú generované na dennej báze, ako aj na porušovanie základných dokumentov NATO a zásad prijímania nových členov v súvislosti s Ukrajinou.
Aj keď obranné aliancie môžu byť niekedy prínosom, história nás poučila, že skutočne spoliehať sa môžeme vždy len sami na seba. K tomu potrebujeme sebavedomú a silnú armádu. Pevný železný štít, ktorý bude chrániť rodiny a domovy nás všetkých vo dne aj v noci.
Priority hnutia Republika v oblasti obrany
- Audit ASR, Ministerstva obrany SR (MO SR) a príprava zásadnej reformy ASR s dôrazom na jej funkčnosť a efektívnosť pri prípadnom použití pri obrane SR.
- Dosiahnutie vojenskej neutrality v dlhodobom horizonte so zabezpečením garancie existencie SR zo strany rozhodujúcich svetových veľmocí.
- Revízia existujúcich zákonov a smerníc so zámerom modernizácie armády. Nutnú modernizáciu armády zabezpečíme prioritne prostredníctvom zapojenia slovenského obranného priemyslu a domácich firiem. Prispôsobíme legislatívu meniacim sa podmienkam a spôsobom bojovej činnosti s dôrazom na zákon o sociálnom zabezpečení (vrátane posilnenia úrovne vojenského školstva a výskumu, vojenskej zdravotníckej starostlivosti, vrátane plného výstrojného zabezpečenia).
Pre dosiahnutie uvedených cieľov vykonáme nasledujúce kroky:
- Dôsledne zanalyzujeme súčasný stav Ozbrojených síl SR a postupne ich zreformujeme spolu so zmenou názvu na Armádu Slovenskej republiky (ASR), so všetkými zmenami vo vnútorných organizačných štruktúrach (koncepcie budú spracované). Tomu bude predchádzať audit ako časti MO SR tak aj ASR s dôrazom na personálne kapacity, technickú vybavenosť, vycvičenosť a schopnosť ASR plniť úlohy obrany SR v súlade s existujúcimi scenármi.
- Zanalyzujeme všetky zmluvy a dohody, ktoré boli uzatvorené s dôrazom na ich súlad s existujúcimi plánovacími dokumentami, platnými v rezorte MO SR, ich účelnosť a dopad na efektívne fungovanie ASR v súlade s platnou legislatívou.
- Zmeníme Bezpečnostnú a Obrannú stratégiu. Zmena bude zodpovedať zmenám Bezpečnostnej architektúry s dôrazom na posilnenie národného a vlasteneckého cítenia a vytvorenia priestoru k realizácii suverénnejšej a neutrálnejšej politiky SR.
- Prijmeme reálne legislatívne opatrenia, vytvoríme priestor na navýšenie personálneho stavu ASR. Súčasťou tohto kroku bude aj finančná analýza, ktorá umožní vytvoriť reálne navýšenie v horizonte najbližších rokov.
- Posilníme plnenie úloh ASR s dôrazom na teritórium SR tak ako určuje Ústava SR. Exteritoriálne úlohy, prípadne operácie či záväzky v tomto prípade nebudú pre činnosť ASR prioritné, s výnimkou vojenských operácií pod mandátom OSN.
- Vybudujeme vlastné servisné strediská na vojenskú techniku používanú v ASR s cieľom vytvoriť väčší priestor pre obranný priemysel SR a jeho angažovanosť. Peniaze musia zostať v maximálne možnej miere vždy na Slovensku, a to aj v prípadoch podpisov zmlúv vo forme Vláda – Vláda. Základom modernizácie budú výberové konania.
- Zabezpečíme vypovedanie zmluvy DCA s USA a odchod príslušníkov Armády USA z územia SR, vrátane ostatných príslušníkov armád krajín NATO, ktoré pôsobia na tzv. Východnom krídle.
- Rozvinieme medzinárodnú vojenskú spoluprácu na základe vzájomnej výhodnosti a efektívnosti s dôrazom na všetky svetové strany.
- Vytvoríme fungujúcu obrannú spoluprácu regionálneho charakteru nielen s krajinami V-4 s cieľom zefektívniť spoluprácu a koordináciu vo vojenskej oblasti.
- Zanalyzujeme odchodové tendencie špecialistov potrebných pre ASR, k čomu pripravíme a navrhneme legislatívne opatrenia, ktoré by vytvorili základ pre ich zotrvanie v ASR vrátane finančného ohodnotenia, kariérneho postupu a dôchodkového zabezpečenia tých, ktorí v ASR slúžili.
- Vykonáme postupné previerky útvarov a zariadení a ich schopnosť plniť úlohy pri obrane územnej celistvosti SR. Zosúladíme dokumenty útvarov a zariadení s novou vytvorenou Obrannou a Bezpečnostnou stratégiou.
- Znovu obnovíme ochranu vzdušného priestoru SR (vrátane radarového pokrytia), ktorú zabezpečí vzdušný priestor SR vlastnými silami a prostriedkami. Budeme postupovať rázne, aby územná celistvosť SR nebola pod kontrolou iných štátov ale bola zodpovednosťou ASR.
- V spolupráci so slovenským obranným priemyslom spracujeme projekt na výrobné možnosti radarovej techniky vrátane servisného centra strednej úrovne, čím vytvoríme národnú spôsobilosť a posilníme zamestnanosť.
- Transformujeme vojenské školstvo s orientáciou na konkrétne potreby vedy a výskumu ASR, taktiež obnovíme činnosť vojensko-výskumných ústavov s dôrazom na zvýšenie spôsobilosti ASR. Stagnácia vojenského výskumu spôsobuje stagnáciu ASR .
- Posilníme kapacity centra kybernetickej obrany SR. Dobudujeme IMINT a GEOINT na úroveň strategickej podpory ASR .
- Vytvoríme systém dôslednej kontroly procesov vo vojensko-hospodárskej oblasti s dôrazom na odhaľovanie korupcie a činností, ktoré by ohrozovali obranyschopnosť ASR, suverenitu a územnú celistvosť SR.
- Vstúpime do rokovaní s NBÚ s dôrazom na sprehľadnenie konkrétnych dôvodov predlžovania procesov udelenia bezpečnostných previerok. Tu budeme navrhovať legislatívne zmeny zákona č. 215/2004.
- Zlepšíme finančnú motiváciu vojenských profesionálov a to zmenou zákona o sociálnom zabezpečení v spojitosti s vyššou transparentnosťou pri možnosti výberu do škôl a kurzov na národnej a medzinárodnej úrovni.
- Budeme garantovať plnenie úloh v oblasti krízového manažmentu v súlade s prísahou a nariadeniami na národnej úrovni. Obrana SR a zaistenie bezpečnosti občanov bude hlavnou prioritou.
- Pripravíme analýzu možnosti vytvorenia profesného odborového zväzu, ako reakciu na požiadavky zo všetkých úrovní ASR. Súčasťou analýzy bude aj konkrétny legislatívny návrh so zameraním hlavne na zlepšovanie zdravotníckych služieb a sociálneho zázemia. Rekreácie, letné tábory pre deti, vlastné jasle a škôlky pri väčších útvaroch, byty pre veliteľský zbor formou „family houses“ a pod. Zlepšíme situáciu v oblasti vystrojovania a to formou vytvorenia centrálneho výstrojného zásobovania (v súčasnosti je situácia vo vystrojovaní katastrofálna).
- Navrhneme reorganizáciu spravodajských služieb a zmeníme zákon o spravodajských službách. Výber personálu bude s dôrazom na lojalitu, národné povedomie, vlastenectvo a profesionalitu. Zabezpečíme systémovú výchovu nových spravodajských dôstojníkov v špecializovaných kurzoch. Spravodajské služby a zložky nemôžu byť plné odchovancov mimovládnych a záujmových organizácií. K tomu vytvoríme legislatívne opatrenia aby nedochádzalo k zneužívaniu spravodajskej služby politickými a záujmovými skupinami vo svoj prospech.
- Vytvoríme systém budovania ASR, ktorý bude zabezpečovať schopnosti obrany územia SR na národnej úrovni. K tomu pripravíme legislatívny návrh aj s finančnými dopadmi, zameraný na zvýšenie počtov príslušníkov ASR. ASR nemôže byť personálne poddimenzovaná tak ako to vidíme v súčasnosti.
- Zavedenie povinnej vojenskej služby nevidíme v súčasnosti ako reálnu možnosť aj vzhľadom na už neexistujúcu infraštruktúru vojenských objektov a vojenských priestorov. Vykonáme analýzu možností tohto kroku, avšak pri predpokladaných ekonomických nákladoch sa nám javí táto možnosť v tomto období ako nereálna.
- Pripravíme systém informovanosti obyvateľstva o úlohách a fungovaní ASR, v spolupráci s Ministerstvom školstva s dôrazom na dôležitosť obrany SR v prípade potreby a ohrozenia územnej celistvosti. Obrana SR bude aj v tomto prípade hlavnou prioritou.
- Podporíme dobrovoľné a záujmové branno-bezpečnostné organizácie. Ich činnosť zastrešíme pod rezort MO. Aktívne budeme rozširovať povedomie o obrane vlasti a o otázkach bezpečnosti medzi mládežou v armádnych či branných kluboch na školách.
- V súčinnosti s Ministerstvom vnútra zanalyzujeme možnosti vytvorenia novej jednotky vnútornej obrany a ochrany (Domobrana) z dôvodu materiálnej, technickej, kapacitnej, odbornej disponibility a výsledkovej efektivity pri plnení úloh. Navrhovaná jednotka bude plniť úlohy súčasných jednotiek civilnej obrany.
- Pripravíme zdrojovo realisticky strednodobý plán rozvoja ASR s dôrazom na efektívne využitie finančných prostriedkov určených na rozvoj Pozemných a Vzdušných síl a ostatných organizačných štruktúr v rámci ASR. Hranica 2 % HDP nebude v tomto smere pre nás záväzná a rozhodujúca. Plnenie úloh obrany SR a jej územnej celistvosti ako aj výdavky na obranu sa budú odvíjať od potreby konsolidovať naše verejné financie.
- Dokonalá pripravenosť ASR je zárukou sebavedomého fungovania štátu. HRDOSŤ, VLASTENECTVO, a NÁRODNÉ POVEDOMIE bude v tomto smere hlavným motivačným faktorom.
- Budeme iniciovať zmeny v systéme Aktívnych záloh s dôrazom na vytvorenie dostatočných personálnych rezerv potrebných pre prípadnú obranu SR. V tejto oblasti vykonáme patričné legislatívne kroky, ktoré budú slúžiť potrebám ASR.
V hnutí Republika sme si vedomí, že aktuálny stav ASR nie je v súlade s očakávaniami verejnosti. Toto sa prejavuje aj v ich nízkej dôveryhodnosti na čom má zásluhu predchádzajúce politické zoskupenie. Táto situácia je pre hnutie Republika neprijateľná a zároveň je veľkou výzvou a našou vlasteneckou povinnosťou tento negatívny stav zmeniť. Chceme a vieme ako vrátiť ASR dôveru verejnosti. ASR je tu hlavne pre občanov a ich bezpečnosť.