Program pre financie a rozpočet


Zdravé verejné financie, funkčný štát
Štát bez peňazí nedokáže fungovať. Jedinou cestou, ako rozvíjať sociálne programy a garantovať istoty pre ľudí aj v budúcnosti, je naštartovať rast našej ekonomiky. Tým zvýšime nielen životnú úroveň a platy ľudí, ale zároveň aj príjmy verejnej správy.
Ako to dosiahnuť? Začneme tým, že urobíme poriadok v štáte. Verejnú správu zefektívnime, aby bola štíhla, flexibilná a finančne nenáročná. Najneskôr v horizonte dvoch volebných období znížime štrukturálny deficit rozpočtu verejnej správy na udržateľnú úroveň. Pravidelné výdavky štátu jednoducho nemôžu byť donekonečna vyššie ako pravidelné príjmy. Taktiež čo najskôr vrátime naše národné zlaté rezervy uložené v zahraničných depozitároch späť na Slovensko.
Zefektívnime aj využívanie cudzích zdrojov a eurofondov. Vyčerpať eurofondy do posledného centu považujeme za národnoštátny záujem. Zodpovednosť za čerpanie eurofondov presunieme z úradníkov priamo na členov vlády. Na podporu veľkých investícií pripravíme stratégiu verejného a súkromného partnerstva.
Pre firmy vytvoríme stabilné a predvídateľné ekonomické prostredie. Kľúčové ekonomické zákony sa nebudú meniť častejšie ako raz za rok. Zmodernizujeme celý daňovo-odvodový systém tak, aby motivoval podnikať a zamestnávať, a aby rozvíjal najmä odvetvia s vysokou pridanou hodnotou. Pre zjednodušenie daňových a odvodových povinností zavedieme koncept „jeden odvod – jedna daň“. Pre drobných živnostníkov zavedieme systém licencií, po zaplatení ktorých už nebudú musieť riešiť žiadnu účtovnú a administratívnu byrokraciu. Pre maximálnu stimuláciu investícií umožníme podnikateľom používať flexibilné a skrátené odpisovanie. Dlhodobejšie odpisy si budú môcť takisto indexovať o infláciu. Pre vysokoziskové firmy v monopolných odvetviach zavedieme vyššiu sadzbu dane, ktorou vykompenzujeme prípadné výpadky rozpočtu z daňových úľav na podporu slovenských malých a stredných podnikov.
Samosprávam vytvoríme stabilný a efektívny zdroj financovania, viazaný na viaceré druhy daní, aby mali prirodzený záujem rozvíjať v obciach a mestách kvalitné prostredie pre život občanov, ale aj podnikanie a investície.
Nezabúdame však ani na ľudí. Chceme zastaviť prehlbovanie chudoby a sociálnych rozdielov. Preto znížime dane z príjmu fyzických osôb a daňové zaťaženie presunieme skôr na nepriame dane – na spotrebu a najmä na luxusný tovar. Ľudia budú mať vďaka tomu vyššie platy a sami sa rozhodnú, ako so svojimi peniazmi naložia. Zároveň tým podporíme motiváciu pracovať a zamestnávať. Daň z príjmu fyzických osôb odstupňujeme tak, aby najmenej zarábajúci platili nižšiu sadzbu dane a dosiahli tak vyšší čistý plat. Naďalej budeme presadzovať rozširovanie osobnej aj finančnej slobody jednotlivca, pričom ochránime najmä právo na používanie hotovosti. Kvôli zastabilizovaniu dôchodkového systému posilníme a zabezpečíme sporiaci systém, keďže v priebežnom systéme bude kvôli starnutiu populácie čoskoro nedostatok peňazí a výsledky podpory pôrodnosti mladých rodín sa prejavia v ekonomike až o desaťročia.
Jednoducho, zavedieme do hospodárenia štátu potrebný poriadok a systém, vďaka ktorému bude Slovensko trvale rásť a prosperovať.
Odborný garant
Ing. Viliam Ostrožlík, MBA
predseda Odborného tímu pre financie a rozpočet
ostrozlik@hnutie-republika.sk
Odborný tím pre FINANCIE A ROZPOČET
Presadzujeme zodpovednú a z dlhodobého hľadiska udržateľnú rozpočtovú politiku. Odborný tím sa zaoberá optimalizáciou štátneho rozpočtu a jeho maximálnou efektivitou. V rámci svojej činnosti sa odborný tím taktiež zaoberá stratégiou dôsledného postihovania podvodov na DPH, daňových únikov do takzvaných daňových rajov ako aj prelievaniu zisku veľkých koncernov do materských štátov.
Vybraní experti z nášho tímu
Životopis sa zobrazí po kliknutí. Viacerých ďalších expertov nezverejňujeme kvôli ich ochrane pred politickým prenasledovaním v práci.

Ing. Erik Nevolný, MBA
krajský predseda v Banskej Bystrici, člen Odborného tímu pre financie a rozpočet, člen Odborného tímu pre národohospodárske záležitosti
vrcholový manažér, expert na podnikový manažment

Ing. Ladislav Lysák, DrSc.
predseda Odborného tímu pre národohospodárske záležitosti
ekonóm, národohospodár, bývalý veľvyslanec, expert na ekonomickú diplomaciu, indické a ázijské vzťahy

Ing. Peter Súlovský
predseda klubu Seniori Republiky, člen Odborného tímu pre zahraničné záležitosti, člen Odborného tímu pre financie a rozpočet
bývalý veľvyslanec, expert na zahraničný obchod a latinskoamerické vzťahy, zástupca seniorov v hnutí Republika

Ing. Viliam Ostrožlík, MBA
predseda Odborného tímu pre financie a rozpočet
expert na financie, bývalý viceguvernér Národnej banky Slovenska

Ing. Zuzana Uhríková
členka Odborného tímu pre financie a rozpočet
expertka na finančný manažment, kontroling a účtovníctvo

JUDr. Ing. Miloš Sušarský, LL.M.
Predseda Odborného tímu pre dopravu a výstavbu
vrcholový manažér, expert na investície a výstavbu
Program pre zlepšenie finančnej situácie v SR
Programové priority a opatrenia Hnutia Republika vo verejných financiách
Verejné financie Slovenskej republiky dlhodobo vytvárajú deficitné saldo. V rámci aktuálne platných politík nedokážu generovať dostatok pravidelných príjmov na pokrytie všetkých potrebných výdavkov. Štrukturálna nerovnováha sa však bude ďalej zväčšovať a to predovšetkým ako následok demografického vývoja na Slovensku, keďže úmrtnosť začína prevyšovať pôrodnosť a zároveň v našej populácii rastie stredná dĺžka dožitia. Verejné financie musia prejsť procesom zmien, ktorý zabezpečí, aby boli dlhodobo udržateľné a zároveň podporovali rast našej ekonomiky.
Programové priority sú zacielené na nasledovné oblasti:
- Konsolidácia a udržateľnosť verejných financií
- Efektívnosť verejných výdavkov
- Rast verejných príjmov
- Ďalšie priority
Konsolidácia a udržateľnosť verejných financií
Verejné financie budú v ďalšom období ovplyvnené požiadavkami na transformáciu našej ekonomiky na ekonomiku vytvárajúcu vysokú mieru pridanej hodnoty. Budovanie modernej ekonomiky vyžaduje okrem iného aj rozumnú mieru ochrany životného prostredia, efektívnu digitalizáciu a zabezpečenie vysokej úrovne sociálne spravodlivej spoločnosti. Rozhodujúci vplyv na verejné financie však bude mať starnutie populácie. Zvýšiť konkurencieschopnosť našej ekonomiky pri týchto požiadavkách znamená uskutočniť významné zmeny v hospodárení štátu. Do budúcnosti je potrebné nastaviť verejné financie tak, aby sme na všetky uvedené vplyvy boli zodpovedne a dostatočne pripravení.
Základným predpokladom zdravých verejných financií je dosiahnutie štrukturálnej rovnováhy, ktorá bude efektívna a dlhodobo udržateľná. Konsolidačné opatrenia budeme realizovať postupnými krokmi, v horizonte viacerých volebných období. Ich cieľom bude znížiť štrukturálny deficit na úroveň, ktorá nebude vytvárať rast zadlženosti štátu. Deficitné hospodárenie nastavíme proticyklicky tak, aby nim bola ekonomika zaťažovaná iba v obdobiach ekonomického poklesu alebo významných ekonomických reforiem.
Opatrenia:
- Pripravíme dlhodobý konsolidačný plán, ktorý zabezpečí ozdravenie verejných financií tak, aby sa po jeho naplnení nevytváral štrukturálny deficit vyšší, ako 2 % HDP a čistý dlh sa udržal pod hranicou 50 % HDP.
- Zavedieme nástroje, ktoré umožnia výraznejšie deficitné hospodárenie iba v časoch ekonomického poklesu alebo významných ekonomických reforiem. V čase konjunktúry bude takýto mechanizmus vytvárať rezervy.
- Zavedieme mechanizmus, ktorý nedovolí prekročiť konsolidačnú úroveň štrukturálneho a bežného deficitu zefektívnením súčasných výdavkových limitov, alebo opatreniami priamo určujúcimi rozsah deficitov.
- Zabezpečíme, aby schválené rozpočtované položky jednotlivých príjmových skupín boli nemenné a v prípade vyšších príjmov sa rozdiel nad rozpočtovaný objem použil výlučne na ďalšiu konsolidáciu verejných financií.
- Budeme presadzovať zmeny legislatívy o rozpočtovej zodpovednosti tak, aby sa odstránili súčasné neefektívne sankčné opatrenia, zaviedol efektívny spôsob prípravy rozpočtu na ďalšie obdobie a zohľadňoval čistý dlh verejnej správy.
- Legislatívne a technicky zefektívnime možnosť obyvateľstva investovať do štátnych dlhopisov Slovenskej republiky.
Efektívnosť verejných výdavkov
Rozhodujúca časť výdavkov verejnej správy má mandatórny charakter, a preto je veľmi dôležité reštrukturalizovať najmä tú časť, ktorá nepôjde na úkor sociálnych istôt občanov Slovenskej republiky.
Zavedieme systém priorít, ktorý zadefinuje dôležitosť jednotlivých výdavkových skupín a kapitol tak, aby konsolidačné úsilie minimalizovalo dopady na životnú úroveň občanov Slovenska. Prehodnotíme verejné výdavky na zbrojenie, prebujnenú štátnu správu a zahraničnú pomoc a takto získané zdroje presmerujeme do zdravotníctva, školstva, zabezpečenia sociálnych štandardov a na podporu pôdohospodárstva. Osobitnú pozornosť budeme venovať rozvoju domáceho priemyslu, malého a stredného podnikania a vyrovnávaniu regionálnych rozdielov.
Verejné výdavky skonsolidujeme a štát, ako dobrý hospodár, začne od seba. Verejnú správu zmeníme tak, aby bola čo najštíhlejšia, menej nákladná a flexibilná voči občanom. Zároveň vytvoríme stabilný a z pohľadu zdrojov dostatočný systém financovania samospráv.
Veľkú nerovnováhu vo verejných financiách, ktorú spôsobuje starnutie populácie je možné riešiť iba podporou sporiaceho systému dôchodkového zabezpečenia. Priebežný systém by mal pokrývať iba osoby, ktorým zdravotný stav neumožňuje plné zapojenie do ekonomicky aktívneho života a ako rezervný systém pre mimoriadne výdavky v prípade ďalších krízových období, napríklad v obdobiach vysokej inflácie.
Zavedieme adresnosť v čo najväčšej časti verejných výdavkov, ktoré majú charakter sociálnych transferov občanom. Zdroje, ktoré sa vydávajú na platby vysoko-príjmovým osobám a domácnostiam a nemajú charakter dôchodkového zabezpečenia presmerujeme tým, ktorí to skutočne potrebujú.
Opatrenia:
- Zreformujeme systém sociálnych a im podobných platieb pre fyzické osoby tak, aby boli adresné a odstránime neefektivitu v podobe platieb vysoko-príjmovým osobám a domácnostiam.
- Prehodnotíme výdavky na obranu, prebujnenú štátnu, zahraničnú pomoc a „politické“ mimovládne organizácie.
- Zrušíme dlhodobo neobsadené pracovné pozície vo verejnej správe. Do konca volebného obdobia zoštíhlime verejnú správu v rozsahu prirodzenej fluktuácie (odchod do dôchodku, zmena zamestnávateľa, etc.).
- Pripravíme viaczdrojové financovanie, ktoré bude samosprávam garantovať stabilné zdroje a mestá a obce bude motivovať k zlepšovaniu kvality života občanov, podpore rozvoja lokálneho podnikateľského prostredia a investovaniu do miestnej infraštruktúry.
Rast verejných príjmov
Dlhodobý udržateľný vývoj našich verejných financií dokáže zabezpečiť iba fungujúca a rastúca ekonomika, ktorá bude schopná vyprodukovať dostatok zdrojov potrebných na výdavky spojené so všetkými funkciami štátu. Rozhodujúci objem verejných príjmov vytvárajú dane a odvody. Budeme presadzovať komplexnú reformu daňovo-odvodového systému a to tak, aby sa ťarcha požiadaviek na verejné príjmy rozumne presúvala z priamych daní, teda zo zdaňovania výsledkov práce, na dane nepriame, najmä do oblasti luxusnej spotreby.
Systém daní musí podporovať motiváciu pracovať a zamestnávať. Rovnako je potrebné, aby sa zvýšila spoločenská solidarita, ktorá bude rozumne tlmiť stále výraznejší rozdiel medzi vysoko- a nízko-príjmovými skupinami populácie. Vyššiu mieru solidarity budú musieť znášať aj vysoko-ziskové spoločnosti, podnikajúce najmä na monopolných a oligopolných trhoch.
Zavedieme základnú sadzbu dane z príjmov fyzických osôb, ktorá bude doplnená o jednu zvýhodnenú (nižšiu) sadzbu, pre nízko-príjmové osoby a jednu vyššiu sadzbu pre vysoko-príjmové osoby. Podobný model s tromi sadzbami zavedieme aj pre zdaňovanie príjmov právnických osôb. Nový systém zdaňovania bude postavený tak, aby prácu a podnikanie zaťažovali dane porovnateľne so súčasnosťou s tým, že pri časti nízkopríjmových osôb a podnikateľských subjektov bude daňové zaťaženie nižšie, aby sa im vytvoril priestor na zvyšovanie životnej úrovne, resp. rast podnikateľských aktivít.
Presadíme zmenu príslušnej legislatívy tak, aby sa systém daní z príjmov čo najviac zjednodušil, najmä odstránením rôznych odpočítateľných a pripočítateľných položiek, zjednocovaním vymeriavacích základov a postupov pre určenie základu dane.
Podpora slovenskej ekonomiky bude zacielená na rozvoj podnikania tým, že zavedieme ucelený systém zdaňovania na holdingovej úrovni. Vytvoríme systém efektívneho odpisovania investícií, ktorý bude zohľadňovať inflačný vývoj. Pripravíme a zavedieme nový systém superodpisov, ktoré budú motivovať k investíciám do vedy, výskumu, inovácií, vzdelávania, zdravotníctva a športu.
Opatrenia:
- Pre zvýšenie transparentnosti v podnikaní zavedieme zdaňovanie na konsolidovanej báze, a tým vytvoríme možnosť efektívne riadiť peňažné toky v rámci podnikateľskej skupiny.
- Zjednodušíme určenie základu dane pre všetky skupiny daňovníkov, zrušíme položky, ktoré komplikujú účtovné a daňové postupy výpočtu dane.
- Pre zvýšenie zamestnanosti, v oblastiach definovaných v národohospodárskej stratégii, zavedieme špecifický režim, ktorý umožní v prvých rokoch po začiatku podnikania alebo významného rozšírenia podnikania zdaňovať iba rozdeľované zisky, a to za predpokladu vytvorenia dostatočného počtu nových pracovných miest na presne definované obdobie.
- Pre vysokoziskové firmy v monopolných odvetviach zavedieme vyššiu sadzbu dane, ktorou vykompenzujeme prípadné výpadky rozpočtu z daňových úľav na podporu slovenských malých a stredných podnikov.
- Zavedieme superodpis na vybrané druhy investícií, ktoré budú vytvárať pracovné miesta v oblastiach s vysokou pridanou hodnotou, konkrétne vo vede, výskume, inováciách a vzdelávaní.
- Na podporu zamestnanosti a rozvoja ekonomickej aktivity zavedieme indexované odpisovanie, ktoré bude zohľadňovať celkový rast cenovej hladiny.
- Pre špecifické oblasti podnikania pripravíme možnosť flexibilného odpisovania alebo skrátenia obdobia odpisovania pre zvýšenie investičných aktivít podnikateľských subjektov.
- Odstránime nevýhodné postavenie slovenských subjektov v oblasti zdaňovania dividend.
- K štandardnej sadzbe dane z príjmu fyzických osôb zavedieme jednu zvýhodnenú (nižšiu) sadzbu dane pre nízko-príjmové osoby a jednu vyššiu sadzbu dane pri vysoko-príjmových zamestnancoch.
- S cieľom stabilizovať verejné príjmy a zjednodušiť spôsob určenia dane zavedieme systém licencií pre vybrané druhy živnostenského podnikania, po zaplatení ktorých živnostník nebude musieť (okrem sociálneho a zdravotného poistenia) napĺňať žiadne ďalšie administratívne a účtovné požiadavky.
- Pripravíme a zavedieme koncept „Jeden odvod – jedna daň“, v ktorom sa budú zdaňovať výlučne príjmy, žiadne ďalšie otvorené alebo skryté dane sa na príjem zo závislej činnosti nebudú uplatňovať.
Ďalšie priority
Nestabilita na svetových trhoch a riziko v medzinárodných vzťahoch vedú k tomu, že krajiny zvyšujú svoje zlaté rezervy. Presadíme úplnú a čo najskoršiu repatriáciu slovenského zlata uloženého v zahraničných depozitároch.
Ďalej budeme presadzovať zvyšovanie slobody jednotlivca, a preto vo finančnej oblasti podporíme akúkoľvek vykonávaciu legislatívu, ktorá zvýši súčasný štandard v oblasti hotovostného platobného styku a používania hotovosti.
Výrazný tlak na bezhotovostný platobný styk zo strany štátu a celej ekonomiky prenáša na bežného občana náklady, ktoré vo väčšine prípadov nedokáže eliminovať hotovosťou. Preto budeme presadzovať zavedenie bezplatného balíka základných bankových služieb, ktorý bude obsahovať vedenie účtu, neobmedzený počet transakcií na takomto účte, medzinárodne akceptovanú a použiteľnú platobnú kartu a štandardné mobilné a internetové bankovníctvo.
Opatrenia:
- Zavedieme systém valorizácie dôchodkov, ktorý umožní v období vyššieho ekonomického rastu a nízkej inflácie postupné priblíženie tejto formy príjmov k priemeru EÚ.
- Pripravíme legislatívu pre repatriáciu slovenského zlata zo zahraničných depozitárov na územie Slovenskej republiky.
- Zabezpečíme zavedenie bezplatného balíka základných bankových služieb, ktorý bude obsahovať vedenie účtu, neobmedzený počet transakcií na takomto účte, medzinárodne akceptovanú a použiteľnú platobnú kartu a štandardné mobilné a internetové bankovníctvo.